Menu

ⅩⅩⅥ Ars Cameralis Festival

Ależ rozum — powiadają — jest rzeczą bardzo ważną! / Erazm z Rotterdamu

Jeżeli wychwalanie głupoty staje się współcześnie tożsame z opowiedzeniem się po stronie myślenia etycznego, bez wątpienia zakrawa to na paradoks. Myliłby się jednak ten, kto pomyślałby, że w naszym festiwalowym motcie chodzi o głupotę traktowaną dosłownie. Ta wychwalana przez Erazma z Rotterdamu, a podchwycona ochoczo przez organizatorów Festiwalu Ars Cameralis, domaga się dookreślenia i uzasadnienia. Chodzi o „głupotę” wziętą w nawias, w cudzysłów, podaną w wątpliwość. Bycie głupim w oczach świata związane jest z trwaniem w permanentnej bezdomności. Z pozbawieniem się komfortu bycia częścią jakiejkolwiek wspólnoty. Semantyka głupoty staje się nierozłączną częścią stanu obcości i poczucia inności. To daje jednak „głupcom” przewagę w każdej potyczce z rzeczywistością. Bycie „nie z tego świata” ofiaruje łaskę nietykalności, która objawia się zakorzenieniem w wolności świadomego bycia poza światem realnym. Czy głupota pozwala zbliżyć się do sedna człowieczeństwa w całej jego pełni i nieskończoności? Jak najbardziej! Głupi często traktowany jest i odczytywany przez wspólnotę jako ten Inny, naznaczony. Obiekt drwin, niezrozumienia, pozorna ofiara wytykana palcem. A więc może Odmienny lub Święty? Jak w Idiocie Dostojewskiego, którego tytułowy bohater, Książę Myszkin — traktowany przez swych rozmówców niczym głupiec — okazuje się postacią bliższą aniołom niż ludziom.

(…) ⅩⅩⅥ edycja Festiwalu Ars Cameralis odwołuje się więc nie do ludzkiej cechy zwanej głupotą, nie do prymitywnego i bezmyślnego istnienia bez właściwości, lecz do „głupoty” a rebours, która wytrąca z letargu. Jest intelektualnym orężem w rękach „bezbronnych”, którzy odrzuciwszy społeczne schematy i normy, stają się piewcami humanizmu otwartego na niepokorne myślenie, jakie w przeszłości wielokrotnie przewodziło następującym po sobie zmianom paradygmatów i dominujących światopoglądów. Będąc progresywnym wyznacznikiem każdej następującej po sobie współczesności, stawało się siłą rewolucyjną. Wierzymy, że odczytywanie świata „na opak” prowadzić może do odkrycia najbardziej adekwatnych sposobów dysputy o Sensie i Prawdzie. Rozsadzanie zastanych hierarchii nie ma na celu erozji fundamentalnych zasad rządzących światem, a jedynie przybliżenie najistotniejszych, zapomnianych systemów pojęć i znaków, tęsknot i uczuć wraz z ich nowatorskimi interpretacjami i innym umocowaniem na mapie człowieka. Pochwała głupoty jest więc de facto pochwałą myślenia krytycznego, które przejawia się na wiele sposobów. Z jednej strony wyrasta z przebogatych form buntu, z drugiej zaś posługuje się ochoczo figurami i symboliką sowizdrzała, klauna, arlekina i błazna. Czyli postaci, które — jak w przypadku tego ostatniego — pod błazeńską maską skrywają ból, troskę, odznaczają się krystaliczną inteligencją i mądrością. Prowokując, intrygując, szturchając czy też wzbudzając błazeński śmiech, stają się wyrzutem sumienia dla pozostałych.

(…) To będzie jak zwykle słoneczny listopad z Festiwalem Ars Cameralis! Zapraszamy Was na liczne niespodzianki, zachwyty i zderzenia z cudownością tego, co powoduje, że sztuka jawi się jako najsilniejszy oręż w zmaganiach o przetrwanie nieoczywistego piękna, mądrości i takiego systemu wartości, który skutecznie opiera się tej głupocie (bez cudzysłowu), jaka znajduje się poza obszarami naszych fascynacji.

Bartłomiej Majzel/

3 → 28.11.2017

Literatura — zaproszeni artyści

Zderzenia Literackie:
Oksana Zabużko, Patrick deWitt, Jean Portante, Agata Bielik-Robson, Tadeusz Sławek, Zbigniew Mikołejko, Krzysztof Koehler, Ryszard Koziołek, Jerzy Jarniewicz, Bartek Chaciński, Szymon Kloska, Grzegorz Jankowicz, Marta Fox, Sylwia Grudniak, Marek Horodniczy, Wawrzyniec Brzozowski

Zbieg Poetycki NaDziko:
Amir Or, Marcin Jurzysta, Dariusz Suska, Roman Honet, Piotr Kepiński/Filip Zawada, Trupa NaDziko: Wojciech Brzoska, Radosław Kobierski, Bartłomiej Majzel, Maciej Melecki, Krzysztof Siwczyk
Dźwięk: Borowiecki/Marciniak

Muzyka — zaproszeni artyści

Laura Veirs, Julianna Barwick, Michelle Gurevich, Gareth Dickson, Zamilska, We Will Fail, Pablopavo i Ludziki, Jerz Igor, Stefan Wesołowski, Resina, John Lake, Żmicier Wojciuszkiewicz, Julia i Nieprzyjemni, Postman, Graftmann, Paula i Karol, Ewa Biegas, Jürg Henneberger, Władysław Szymański, Aleksander Gabryś, Kwartet Śląski, Konopians, Te Skapsie!, Bogdan Mizerski, Joanna Kściuczyk-Jędrusik, Ghostman/Szemraj/Chamoun, Follow The Sun, Velveteve, Szklane Oczy

Pokazy filmowe

Przegląd „Filmowi marzyciele, szaleńcy czy rewolucjoniści?” realizowany przez Filmotekę Śląską (Instytucja Filmowa Silesia Film):

„The Goat” (1921) i „Sherlock Jr.”(1924) w reżyserii Bustera Keatona — pokaz zremasterowanych wersji filmów, z muzyką na żywo w wykonaniu Bartka Pieszki, Przemysława Hanaja oraz Tomasza Drozdka.

„Pippi Langstrump” (1969) reż. Olle Hellbom — seans poprzedziło spotkanie z Sylwią Chutnik i Jackiem Podsiadłą.

„Miś” (1981) reż. Stanisław Bareja — seans poprzedziła prelekcja Agaty Tecl-Szubert

Spektakle

Dance Company Nanine Linning/ Theater Heidelberg, Grupa Poles Apart

Wystawy

„Interwencje. Przestrzeń / czas / pamięć”: Frauke Dannert, David Leleu, Michał Smandek,

„Linia i chaos — kompozycje przestrzenne świata”: Władysław Strzemiński, Klaudiusz Jędrusik, Urszula Broll, Zdzisław Stanek, Zygfryd Dudzik, Zenon Moskwa, Andrzej Szewczyk, Marek Chlanda, Jerzy Wroński, Krystyna Pasterczyk, Piotr Lutyński, Krzysztof Morcinek, Marek Kuś, Sławomir Brzoska, Joanna Rzepka-Dziedzic, Wojciech Kucharczyk & Łukasz Dziedzic

„Czarne skrzydła”: Ryszard Grzyb, Bogdan Konopka, Piotr Kossakowski, Andrzej S. Kowalski, Ignacy Krieger, Marian Malina, Wojciech Prażmowski, Jacek Rykała, Miłosz Wnukowski, João Urban, filmy: „ The Art of Spiegelman”, reż.Clara Kuperberg, Joëlle Oosterlinck, ARTE France & Wichita Films 2009 / „ Wierszyna”, reż. Henryk Urbanek, Telewizja Polska S.A. 1998

„Manewry sportowe”: Jakub Adamek, Bartek Buczek, Hubert Czerepok, Wojciech Ćwiertniewicz, Norbert Delman, Edward Dwurnik, Grzegorz Hańderek, Zbigniew Libera, Janusz Łukowicz, Marcin Maciejowski, Michał Minor, Dominik Ritszel, Grzegorz Sztwiertnia, Ireneusz Walczak, Wojciech Wilczyk

„Odmowa”: Rafał Milach — wystawa fotograficzna