ⅩⅩⅣ Festiwal Ars Cameralis
8 → 28.11.2015
Bielsko-Biała / Bytom / Częstochowa / Katowice / Sosnowiec / Zabrze
Archeologia codzienności
Na Śląsku zaczęła się jesień. Chodniki nikną w błocie, nieboskłon ołowieje, deszcz bębni w dach spóźnionego autobusu. Ale zanim zaskoczy nas zima, będzie okazja, żeby wysiąść na innym niż zwykle przystanku i wyruszyć na spotkanie z muzykiem, pisarzem czy plastykiem. Żeby pozwolić sobie na chwilę skupienia i zapamiętać ze spotkania jak najwięcej. Żeby kolekcjonować wspomnienia…
Przez cały listopad będzie mnóstwo ku temu okazji. Bo listopad na Śląsku to od dwudziestu czterech lat Festiwal Ars Cameralis. W nieoczywistych zakątkach całego regionu na widzów czekają koncerty, spotkania, spektakle i wystawy. W zakątkach, bo wolimy tworzyć miejsca spotkań niż zasiedlać przepastne przestrzenie hal koncertowych. Nasza unikatowa, policentryczna formuła odzwierciedla różnorodność Śląska. A wszechstronna, eklektyczna oferta wydarzeń — różnorodność naszych widzów.
Mimo tak długiej tradycji zmieniamy się. Od pierwszej edycji festiwal przeszedł kolosalną ewolucję: od małego wydarzenia o lokalnej randze stał się festiwalem cieszącym się renomą i medialnym odzewem. The National, Laurie Anderson, M83, Kronos Quartet, Jane Birkin, Kishin Shinoyama, Jake i Dinos Chapman to jedynie nieliczni spośród grona światowej rangi artystów, którzy gościli na festiwalu w ostatnich latach.
Na Festiwal Ars Cameralis zapraszamy przede wszystkim tych, których autorski upór nie prowadzi na pierwsze strony gazet. Zaglądamy w kąty lokalnych barów i sal koncertowych na całym świecie. Nie szukamy kompromisów i jesteśmy otwarci na eksperymenty. Pośredniczymy między artystą a widzem. Co roku przyglądamy się z zaciekawieniem, co wyniknie z ich spotkania. Czasami interakcja bywa tak udana, że nie mija kilka miesięcy, a artyści wracają na Śląsk.
W tym roku jeszcze bardziej niż zwykle nie boimy się przeciwieństw. Stawiamy na zderzenia miejsc, stylów, osobowości. Będzie mroczne techno (Norman Nodge), nie zabraknie anielskich wokali (Keaton Henson). Odbędą się wyczekiwane od dawna wydarzenia (Ariel Pink) i koncerty niespodzianki (cykl Kameralnie). Pojawimy się w Filharmonii (Orkiestra Kameralna Polskiego Radia Amadeus) i pod ziemią, w Kopalni Guido (Joy Wellboy). Przyjadą artyści uznani (Lydia Lunch) i ci u progu wielkiej kariery (Kołakowski:Wykupisz:Korelus). Będzie jazz, rock i elektronika. Będzie Hiszpania i Afryka.
Prowokujemy zderzenia, żeby pobudzić pamięć widzów, tę zbiorową i tę zupełnie indywidualną. Nie chcemy, by interakcje dobiegały końca wraz z finisażem czy brawami, wręcz przeciwnie: żeby starczyło ich co najmniej do kolejnego listopada. Kreujemy przestrzeń spotkań między artystami, pisarzami i animatorami kultury a widzami, którzy, jak co roku, wysiądą dla nas ze spóźnionego autobusu. / tekst z katalogu festiwalowego na rok 2015
→ ⅩⅩⅣ Festiwal Ars Cameralis dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Galeria
Wydarzenia
Koncerty
Zaproszeni artyści: Ariel Pink (US), Bobmo (FR), Jack Name (US), Jennie Abrahamson (SE), Joy Wellboy (BE), Keaton Henson (UK), „Medusa’s Bed” — Lydia Lunch (US) & Zahra Mani (UK/PK) & Mia Zabelka (AT), Olivier Heim (NL/PL), Sam Lee & Friends (UK), SOMNE (IT), Bajzel, Brzoska/Gawroński, Fleuron, Jacaszek/Trzaska/ Budzyński, Katie & Me Meet Marlene, Kołakowski:Wykpisz:Korelus + David Liebman (US), Mikromusic, Orkiestra Kameralna Polskiego Radia Amadeus pod dyrekcją Agnieszki Duczmal, Samuel Baron, The Emotionap, The Party Is Over
+ Berlin in Katowice: Norman Nodge (MDR/DE), Etapp Kyle (UA), Jan Nowak, Piotr Figiel
Literatura / dyskusje, spotkania, warsztaty /
Zderzenia Literackie: Marcel Bénabou (FR), Jacques Jouet (FR), Tahar Ben Jelloun (MR), Antonio Muñoz Molina (ES), Cees Nooteboom (NL), Ondjaki (AO), Xavier Farré Vidal (ES), Olga Drenda, Grzegorz Jankowicz, Jerzy Jarniewicz, Zofia Król, Rafał Księżyk, Michał Lipszyc, Filip Łobodziński, Alicja Oczko, Mirosław Pęczak, Małgorzata Szczurek, Anna Wasilewska
Bar poetów: Keaton Henson (UK), Eiríkur Örn Norðdahl (IS), Klemen Pisk (SL), Christine Huber (AT), Jacek Podsiadło, Zbigniew Machej, Mariusz Grzebalski & Radek Dziubek
Warsztaty: Sam Lee (UK), Lydia Lunch (US), Zbigniew Machej, Jacek Podsiadło, Xavier Farré Vidal
Zbieg Poetycki NaDziko: Joshua Clover (US), Adam Kaczanowski, Marcin Sendecki, Eugeniusz Tkaczyszyn-Dycki, Trupa NaDziko (Wojciech Brzoska, Marcin Kobierski, Bartłomiej Majzel, Maciej Melecki, Krzysztof Siwczyk) feat. Wojtek Bubak & Dominik Gawroński (muzyka)
* Mapy języka — kilka słów o Zderzeniach Literackich
„Z drugiej strony wyłonił się jeszcze jeden jednorożec. Ten był całkowicie biały, od czubków uszu po koniec ogona. Chrapy tylko miał różowe, a oczy czarne”. / Andrzej Sapkowski
Pojęcie wędrówki stało istotnym elementem każdej literackiej przygody, którą podejmujemy sięgając po książkę, podążając po śladach poszukującego wyjścia z opresji języka. Jeżeli pragniemy zmierzyć się z bogactwem i wciąż poszerzającym się terytorium współczesnej literatury, powinniśmy wyposażyć się w swego rodzaju orientacyjną mapę. Nawet jeśli jej precyzja jest skazana na umowność, nietrwałość i tymczasowość. Konieczne jednak wydaje się zaopatrzenie się w pewne trwałe współrzędne, nakierowujące poszukiwacza literackich skarbów na rozproszone po oceanie wyspy.
Podczas XXIV edycji Festiwalu Ars Cameralis przygotowaliśmy dla Was taką subiektywną mapę literackich szlaków, która zaprezentowana zostanie w formie „Zderzeń Literackich”. Mimo, iż to już trzecia edycja tego festiwalowego cyklu, z pełną odpowiedzialnością możemy stwierdzić: tak jeszcze nie było! Tak bogato, tak różnorodnie i tak… gwiazdorsko!
Drogi biegnące po naszej mapie wiodą przez Afrykę ( Ondjaki (Angola), Tahar Ben Jelloun (Maroko), przez interior kontynentu, przebiegając przez nośne współczesne tematy związane z islamem, wykluczeniem i zderzeniem cywilizacji. Jednym ze współczesnych szlaków uchodźców przedostaniemy się do Hiszpanii ( Antonio Munoz Molina, Xavier Farre ), którym z odsieczą przyjdzie z Holandii literacki nomada, jeden z najważniejszych żyjących pisarzy, Cees Nooteboom. Wszak każdy z pisarzy jest jednocześnie uchodźcą, emigrantem i uciekinierem. Po literackie tajemnice i gry uważnego języka wyskoczymy do Francji, aby udać się trasą legendarnej grupy
OuLiPo wraz z jej przedstawicielami ( Jacques Jouet, Marcel Benabou ). Przy barze ( Bar Poetów ) napotkamy międzynarodowe, gwiazdorskie grono szalonych poetów, a podczas kolejnej edycji Zbiegu Poetyckiego NaDziko poza amerykańskim poetą Joshuą Cloverem, pojawi się cała plejada różnych dzikich, czyli takich, którzy tkwią wciąż na mapie, choć jednocześnie poza nią. Szlaki naszej wędrówki prowadzić będą także polskimi drogami: tematy kontrkultury, wystąpienia naszych rodzimych krytyków, pisarzy i poetów prowadzić będą w stronę kolejnych lądów.
Zderzeniom Literackim towarzyszyć będą także wydarzenia muzyczne. Keatonowi Hensonowi (Anglia) i legendarnej artystce nowojorskiego undergroundu Lydii Lunch (USA) poświęcimy obszerne bloki prezentacji (zaprezentują nie tylko poezję, będą też koncerty, performance, wernisaż i warsztaty). Zagrają także Bajzel, Trzaska/Jacaszek/Budzyński (projekt Rimbaud) oraz Brzoska i Gawroński.
Zdajemy sobie sprawę, że nie ma jednej mapy. Ani ostatecznego wzorca. Wierzymy jednak, że ich rozmaite wersje naniesione na siebie, mogą stworzyć ląd po którego terytorium, można poruszać się pewniej. Tegorocznej edycji Zderzeń Literackich towarzyszył będzie wizerunek Jednorożca. W „Wiedźminie” Jednorożec białej maści, który wędrował przez pustynię, znalazł się, prawdopodobnie niechcący, w czasoprzestrzeni. Wędrując przez pustynie i inne bezdroża, zderzając się z językami, wizjami i opowieściami wymykającymi się obławie, warto wczytać się w mapę, którą naszkicowaliśmy. Na szczęście nawet z mapą w dłoni, można zagubić się w nieznanych, choć ważnych językach.
/ Bartłomiej Majzel
Performance
„Dust and Shadows”: Lydia Lunch (US)
Wystawy
„Before the Orgy”: Pola Dwurnik / Więcej o wystawie można przeczytać TUTAJ (po kliknięciu otworzy się nowa karta przeglądarki)
Keaton Henson (UK): wystawa rysunków / Więcej o wystawie można przeczytać TUTAJ (po kliknięciu otworzy się nowa karta przeglądarki)
„Kobieta jest jak Sosnowiec”: Natalia Bażowska, Mateusz Hajman, Zuzanna Janin, Dominika Kowynia, Janina Kraupe-Świderska, Zofia Kulik, Jadwiga Maziarska, Matylda Sałajewska, Andrzej Tobis, Andrzej Urbanowicz / Więcej o wystawie można przeczytać TUTAJ (po kliknięciu otworzy się nowa karta przeglądarki)
„Sufficit unum lumen in tenebris”: Ewa Zawadzka
„W każdym momencie, na przyjście i odejście”: Carole Benzaken (FR) / Więcej o wystawie można przeczytać TUTAJ (po kliknięciu otworzy się nowa karta przeglądarki)
Wydarzenia towarzyszące
Kultowe Musicale. Maraton filmowy: „Rocky Horror Picture Show”, reż. Jim Sharman (1975), „Hair”, reż. Miloš Forman (1979), „Pink Floyd: The Wall”, reż. Alan Parker (1982) / Organizator: Klubokawiarnia Aquarium w Bielsku-Białej
„Witold Wirpsza w 30. rocznicę śmierci. Sesja naukowa poświęcona życiu i twórczości poety”: prof. Edward Balcerzan, prof. Zbigniew Chojnowski, prof. Joanna Grądziel-Wójcik, prof. Jacek Gutorow, dr hab. Anna Kałuża, prof. Krzysztof Kłosiński, Bogusława Latawiec, prof. Dariusz Pawelec, Cezary Sikorski. prof. Leszek Szaruga / Organizator: Instytut Mikołowski im. Rafała Wojaczka
** Mono / Rhinocerology — kilka słów o identyfikacji wizualnej
Identyfikacja wizualna ⅩⅩⅣ edycji Festiwalu Ars Cameralis zbudowana jest wokół pojęcia kolekcji, do której wydarzenia selekcjonowane są przez jego organizatorów. Swoją prywatną, osobistą kolekcję tworzy każdy z uczestników festiwalu, w chwili dokonywania wyboru wydarzeń, w których pragnie uczestniczyć. W intymną kolekcję zbierają się zapisane w pamięci doświadczenia, wspomnienia, emocje.
Kolekcja to zbiór przedmiotów niezwykłych, mających artystyczne, materialne, czy sentymentalne znaczenie. Tym, co chcielibyśmy mieć w swej kolekcji jest jednorożec — zwierzę mityczne, istniejące w świecie fantazji, ale jednak pociągające dla każdego kolekcjonera. Istota magiczna, bardzo rzadko spotykana i trudna do upolowania. Cechuje ją duchowa czystość, łzy jednorożca są panaceum na wszelkie znane i nieznane trucizny oraz choroby.
Współczesnym jednorożcem możemy nazwać nosorożca. To ginący ssak: na świecie żyje już tylko jeden samiec nosorożca białego północnego, a pozostałe 4 gatunki są skrajnie zagrożone. Róg nosorożca, w wielu kulturach, był używany jako lekarstwo i afrodyzjak. Inspirował licznych twórców, np. Ionesco (dramat „Nosorożec”), a ostatnio Woody’ego Allena (w „O północy w Paryżu” Salvador Dali popijając calvados porównuje wszystko do nosorożca, zresztą samego Dalego figura ta inspirowała na tyle, że stworzył monstrualne „Rhinoceros Marbella”).
Wzorem do powstania wizerunku jednorożca jest iluminacja z bogato zdobionego Bestiariusza z Aberdeen, ⅩⅡ w., natomiast pierwowzorem nosorożca grafika Dürera z 1515 r. Dürer nosorożca na żywo nigdy nie widział, a jego rycina oparta była na zasłyszanym opisie. Mimo, że „Rhinocervs” Dürera bardziej przypomina opancerzoną machinę wojenną niż żywe zwierzę, to przez wieki uważany był za wiarygodne źródło informacji o wyglądzie tego egzotycznego stworzenia.
Język graficzny to połączenie obrazowania typowego dla średniowiecznych manuskryptów, nasyconych detalem z płaskim rysunkiem wektorowym i wyrazistą typografią nawiązującą swą kompozycją do powszechnie stosowanych w bestiariuszach inicjałów. Zdecydowane, ostre kolory sprawiają wrażenie barwnej mozaiki, zaś złote liternictwo o masywnych, mocno zaakcentowanych szeryfach budzi skojarzenia z elegancją gotyckiego pisma. W ten sposób uzyskano klimat baśniowości (trochę mrocznej, jak od Braci Grimm), oniryczności i odrealnienia. Kolekcja, którą tworzymy podczas festiwalu właśnie taka jest: nienamacalna, efemeryczna, zakryta dymem ze sceny, ale i przepełniona scenicznym światłem, feerią barw, kontrastów i intensywnych przeżyć.
/ Marta Gawin