Menu

Wystawa: Joanna Helander & Bo Persson. Podążając za cieniem

29 listopada 2024 | godz. 18:00
Galeria Sztuki Współczesnej BWA | Katowice
Kuratorka: Ada Grzelewska
Współpraca kuratorska: Marek Zieliński, Marek Kuś

↑ fot. Wytwórnia cukierków, Ruda Śląska, 1976, fot. Joanna Helander

ⅩⅩⅩⅢ Festiwal Ars Cameralis

Zapraszamy na wernisaż wystawy odsłaniającej fotograficzno-filmowe imaginarium Joanny Helander współtworzone z Bo Perssonem. Prezentowane prace opowiadają historie odjazdów, powrotów, przyjaźni, fascynacji. Są także refleksją nad mechanizmem pamięci i zapomnienia. Wernisaż wystawy odbędzie się 29 listopada o godzinie 18:00 w Galerii Sztuki Współczesnej BWA w Katowicach. Wernisaż będzie tłumaczony na polski język migowy. Wstęp na wernisaż jest wolny, później zgodnie z ofertą Galerii. Wystawa potrwa do 26 stycznia 2025 roku.

Ruda Śląska, Kraków, Göteborg, Sztokholm — to miejsca wytyczające granice paktu autobiograficznego Joanny Helander. Artystka w swojej twórczości obrała strategię ciągłego przemieszczania się jako metodę budowania opowieści nie tylko o swoich doświadczeniach, ale również o charakterystycznych dla swojego pokolenia dylematach. Cykle fotograficzne, zrealizowane wspólnie z Bo Perssonem filmy, wydane po szwedzku książki, listy, wspomnienia nie tylko układają się w jedną opowieść o losach rodziny pochodzącej z wciśniętego w kąt Europy Wschodniej miasteczka, ale także są wielowątkowym zapisem procesu odkrywania przekazywanych z pokolenia na pokolenie tajemnic, uniwersalizujących się w metafizycznym porządku. Tutaj wysokość stawki przewrotnie wyznaczyła sama Historia. W momencie przesłuchiwania przez krakowską ubecję pochodzenie jej rodziny od strony Ojca stało się argumentem w słownych przepychankach między funkcjonariuszem a niepokorną studentką romanistyki. Tak naprawdę bowiem Helander, wycinając z czasopisma „La Pologne” wraz z siostrą i koleżanką protest przeciwko inwazji wojsk Układu Warszawskiego na Czechosłowację, odkryła pilnie strzeżoną tajemnicę. Zbijanie skrzynek w więzieniu dla kobiet w Myślenicach przez kilka długich i niepewnych miesięcy wyznaczało horyzont dziewczyny, która uczenie się obcego języka traktowała jako przepustkę do świata marzeń.

Osadzona za sprzeciw wyszła na wolność z przełamanym życiorysem, mogła już tylko ruszyć w następną podróż, tym razem do Szwecji. Zdecydował przypadek. Nowe miejsce, ludzie, poznawanie języka od podstaw stały się jej codziennością, przerywaną listami z Polski. W Rudzie Śląskiej pozostał Ojciec, który w konwencję adresat-nadawca wpisuje wojenne losy rodziny, własne poglądy, niezrealizowane tęsknoty, opowiada o swojej batalii z losem, Historią i szczęściem. Joanna Helander, szukając dla siebie zajęcia w nowym kraju, podejmuje studia fotograficzne — wyabstrahowany język obrazów, każdorazowo otwarty na kontekst znaczeń, staje się jej nowym narzędziem komunikacji z wyboru. W 1976 roku po raz pierwszy może przyjechać do Polski, z aparatem w ręku odwiedza rodzinne strony, swoje miejsca. Fascynacja przyjezdnego miesza się z tęsknotą tego, który wyjechał. Zachodzi tu podwójny mechanizm wizyjności: aparat przedłuża spojrzenie fotografującego, którego punkt widzenia staje się perspektywą obserwatora. Powstałe zdjęcia jak lustra pokazują rzeczywistość, której obecność zdaje się chwilową iluzją, ponieważ na obserwującym ciąży konieczność wyjazdu.

Wyłowione obrazy układają się w ciąg interesujących Joannę Helander motywów, powody, dla których jako nastolatka chciała opuścić duszność rodzinnego miasteczka nikną na rzecz czułości obserwatora ciekawego nieopowiedzianych historii. Tym samym rodzi się jej strategia twórcza konsekwentnie realizowana po dzień dzisiejszy w cyklach, reportażach, dokumentach, filmach poszukujących odpowiedzi na pytanie o los bliskich, przyjaciół, osób, których sylwetki chwilowo zarysowały się podczas archiwalnych kwerend. W tej perspektywie tożsamość staje się projektem refleksyjnym. Opowiadane historie, z konkretnym zakotwiczeniem w przeszłości, zawierają w sobie potencjał odkrycia tego, co przyniesie przyszłość.

Przygotowana w BWA wystawa odsłania fotograficzno-filmowe imaginarium Joanny Helander współtworzone wraz z Bo Perssonem. Ontologiczny związek pomiędzy mediami staje się tutaj pretekstem do wydobycia motywów od ponad pięciu dekad konsekwentnie obecnych i rozwijanych w twórczości artystki, a następnie zdobywających swoją kontynuację lub dopowiedzenie w filmach takich jak: „Teatr Ósmego Dnia” („Teater åttonde dagen”, 1992), „Powroty” („Aterkomster”, 1994), „Bliźniaczki z Krakowa” („Tvillingarna fran Krakow”, 1994), „Walc z Miłoszem” (1997), „Watching the Moon at Nigh” (2016). Zaprezentowane na wystawie prace opowiadają historie odjazdów, powrotów, przyjaźni, fascynacji. Są także refleksją nad mechanizmem pamięci i zapomnienia, są dokumentem, w którym czułość patrzącego lub – jak napisał Stanisław Barańczak – miłość „nie degeneruje się nigdy w łatwy sentymentalizm, a krytycyzm nie staje się nigdy prostym gestem potępienia” (R. Krynicki, „Planeta Fantasmagoria”, Cafè Existens, Bottna 1994 | Zbiór wierszy przetłumaczonych na szwedzki przez Joannę Helander i Bo Perssona).

Ada Grzelewska

JOANNA HELANDER

Fotografka, reżyserka filmów dokumentalnych, pisarka i tłumaczka. Znana dokumentalistka życia codziennego PRL-u, autorka filmowych i fotograficznych portretów przedstawicieli polskiej i szwedzkiej kultury. Studiowała romanistykę na Uniwersytecie Jagiellońskim, gdzie w 1968 roku aktywnie działała w opozycji demokratycznej. W 1971 roku wyemigrowała do Szwecji. Tam też ukończyła studia fotograficzne, wydała swój pierwszy album „Kobieta” (1978) oraz opowieść o losach swojej śląskiej rodziny, album „Gerard K. — listy z Polski” (1986), a także otrzymała prestiżową nagrodę Fotografa Roku (1983). Joanna Helander jest również autorką polsko-szwedzkiej książki „Gdyby ta Polka była tutaj z nami” (1999), której tematem jest Nagroda Nobla przyznana Wisławie Szymborskiej, albumu „Baby patrzą. Fotografie 1976–2012” (2019) oraz — wspólnie z Arkadiuszem Golą — albumu „Nieznany dworzec” (2019), w którym zdjęciom towarzyszą wiersze Ryszarda Krynickiego. Wspólnie z Bo Perssonem, poza autorskimi filmami dokumentalnymi, stworzyła wiele poetyckich diaporam, które łączą fragmenty filmów, fotografie i muzykę. Odznaczona Krzyżem Wolności i Solidarności, medalem Instytut Badania Reżimów Totalitarnych w Pradze oraz Senatu Parlamentu Republiki Czeskiej. Honorowa Obywatelka Rudy Śląskiej. Mieszka i pracuje w Göteborgu i Krakowie.

BO PERSSON

Szwedzki reżyser filmowy i teatralny, autor sztuk teatralnych i scenariuszy filmowych. Wiele lat spędził w Rzymie i Paryżu, gdzie studiował filozofię, antropologię i filmoznawstwo. Od początku lat siedemdziesiątych tworzy projekty artystyczne, których tematem jest Europa Środkowa, konflikt między człowiekiem a państwem, pamięć i zapomnienie w społeczeństwach rządzonych przez reżimy totalitarne. W 1987 roku wspólnie z Joanną Helander założył niezależne studio filmowe Kino Koszyk z siedzibą w Göteborgu, które specjalizuje się w kreacyjnych filmach dokumentalnych, jak „Teatr Ósmego Dnia” (1992), „Powroty” (1994), „Bliźniaczki z Krakowa” (1994), „Walc z Miłoszem” (2011) i „Watching the Moon at Night” (2016). Wspólnie z Joanną Helander tłumaczył również na język szwedzki dzieła wielu polskich twórców, między innymi zbiór wierszy Ryszarda Krynickiego „Planeta Fantasmagoria” i wspomnienia Władysława Bartoszewskiego „Warto być przyzwoitym”. Laureat nagrody Gloria Artis przyznawanej przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2016) oraz — wspólnie z Joanną Helander — nagrody specjalnej przyznanej przez Władysława Bartoszewskiego za promocję polskiej kultury za granicą (2001). Mieszka i pracuje w Sztokholmie.

Organizator
Współorganizator

XXXIII Festiwal Ars Cameralis

  • 23.08.2024

    Koncert: 33

    Koncert zespołu, którego muzyka jest wypadkową eksperymentalnego popu, ostrego techno, industrialu i inspiracji barokiem.

  • 30.08.2024

    Spotkanie: Lebda, Błoch, Cieplak

    Spotkanie literackie wokół tematu czułości, intymności, otwartości i bliskości we współczesnym świecie.

  • 08.10.2024

    Koncert: The KVB

    Występ duetu, który — budując dźwiękowe pejzaże — zawsze pamięta o swojej industrialnej, postpunkowej bazie.

  • 10.10.2024

    Koncert: Keeley Forysth

    Zapraszamy na występ Keeley Forsyth, której magnetyczna osobowość najlepiej manifestuje się podczas koncertów.

  • 20.09.2024

    Spotkanie: Matysiak, Glosowitz

    Premiera najnowszego zbioru wierszy Anny Matysiak zatytułowanego „Srebro Fermiego”, wydanego nakładem Instytucji.

  • 16.08.2024

    Spotkanie: Kącka, Moskal, Małochleb

    Spotkanie wokół macierzyństwa i sytuacji matek, a także przemocy społecznej wobec dzieci z niepełnosprawnościami.

  • 02.09.2024

    Spotkanie: Górska, Czarnik, Ochędowska

    Spotkanie literackie poświęcone odkrywaniu własnej tożsamości i odnajdywaniu swojego miejsca w świecie.

  • 03.10.2024

    Koncert: STRFKR

    Występ amerykańskiego muzycznego kameleona już 15 listopada w katowickim Kinoteatrze Rialto!

  • 05.07.2024

    Koncert: Shabaka | SOLD OUT

    Pierwsze ogłoszenie tegorocznego ⅩⅩⅩⅢ Festiwalu Ars Cameralis! Wyjątkowy koncert legendarnego muzyka jazzowego Shabaki Hutchingsa.

  • 06.09.2024

    Koncerty: Fågelle | Enji

    Zapraszamy na podwójną dawkę muzycznych wrażeń. Na scenie Kinoteatru Rialto wystąpią artystki, których twórczość odzwierciedla ich korzenie.

  • 09.10.2024

    Pokaz filmów: BAFTA 2024 Shorts

    Po raz kolejny zapraszamy na spotkanie z czołowymi przedstawicielami brytyjskiej szkoły filmowej podczas pokazów filmów krótkometrażowych.

  • 12.08.2024

    Niebiańskie harmonie: The Sixteen | SOLD OUT

    Wyjątkowa okazja nie tylko dla miłośników muzyki dawnej, czyli występ jednego z najlepszych zespołów interpretujących chóralną muzykę renesansową, barokową i współczesną.

  • 30.09.2024

    Spotkanie: Passeron, Małochleb

    Spotkanie poświęcone książce „Uśpione”, która jest frapującą historią francuskiej i amerykańskiej walki z epidemią AIDS w latach osiemdziesiątych.

  • 21.10.2024

    Koncert: Bo Ningen

    Występ zespołu, który przekracza granice kreatywności i wirtuozersko łączy inspiracje różnymi gatunkami.

  • 30.10.2024

    Wystawa: Mark Steinmetz. Odkrywając światłość | Taken from Light

    Wystawa fotografa, który od dziesięcioleci portretuje anonimowych ludzi i miejsca, przede wszystkim spacerując po przedmieściach i miastach amerykańskiego Południa.

  • 01.10.2024

    Koncert: Antonina Car & Niczos

    Zapraszamy do bielskiej Klubokawiarni Aquarium na niezwykły koncert dwóch z najciekawszych artystek młodego pokolenia.

  • 25.10.2024

    Ogród Rozkoszy: Bożka Rydlewska | BRAK MIEJSC

    Warsztat dla dorosłych z tworzenia pop-up booków inspirowany kulturą Japonii, a w szczególności przedstawieniami przyrody oraz obrazami shunga.

  • 17.10.2024

    Koncert: Cohaere Ensemble

    Zapraszamy na występ zespołu Cohaere Ensemble, który specjalizuje się w historycznym wykonawstwie muzyki baroku.

  • 09.09.2024

    Spotkanie: Muskała, Gościniak

    Niepowtarzalna okazja, żeby posłuchać o wydanej w tym roku debiutanckiej powieści Moniki Muskały, „Rondo Rodeo".

  • 28.10.2024

    Przegląd filmów: Ona i on w krainie pomyłek

    Pokazy następujących klasyków screwball comedy z gwiazdami kina: „Ich noce” (reż. Frank Capra, 1934), „Naga prawda” (reż. Leo McCarey, 1937) oraz „Filadelfijska opowieść” (reż. George Cukor, 1940).

  • 26.08.2024

    Koncert: Kosmonauci | SOLD OUT

    Do programu Festiwalu dołącza kwartet, którego twórczość opiera się zarówno na tradycji jazzowej, jak i hiphopie czy d'n'b.

Ta strona wykorzystuje pliki cookies w celu zapewnienia wygody przy korzystaniu z pełnej funkcjonalności. Warunki przechowywania i dostępu do plików cookies można zmienić w ustawieniach przeglądarki.