Koncert: La Francesina & G. F. Händel
31.05. / G. 19:00
Ruiny Teatru Victoria / Gliwice
↑ Le Concert de l’Hostel Dieu & Sophie Junker, fot. Julie Cherki
Projekt „Śląskie! Europa!”
1 maja 2024 roku przypada 20. rocznica wstąpienia Polski do Unii Europejskiej. W związku z tym Instytucja Kultury Ars Cameralis wraz z partnerami przygotowuje cykl wydarzeń kulturalnych pod wspólnym hasłem „Śląskie! Europa!”.
Zapraszamy na wyjątkowy wieczór poświęcony twórczości G. F. Händla i jego muzie Élisabeth Duparc. Koncert odbędzie się 31 maja o godzinie 19:00 w Ruinach Teatru Victoria w Gliwicach. Koncert odbędzie się w ramach 17. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Dawnej Improwizowanej (więcej o Festiwalu można przeczytać TUTAJ → po kliknięciu otworzy się nowa karta przeglądarki).
Podczas koncertu w wykonaniu francuskiej Orkiestry Le Concert de l’Hostel Dieu z Lyonu pod kierownictwem klawesynisty Franka-Emmanuela Comte’ego zabrzmią utwory z oper G. F. Händla, które podczas życia kompozytora wykonywała jego protegowana i zarazem ostatnia muza — wokalistka Élisabeth Duparc o przydomku „Francesina” (dosłownie: „Francuzeczka”). Orkiestrze będzie towarzyszyć znakomita belgijska wokalistka Sophie Junker, która za nagranie zatytułowane „La Francesina” została uhonorowana prestiżową nagrodą International Classical Music Award.
Bilety na koncert (bilet normalny: 45 zł, bilet ulgowy: 20 zł) są dostępne w kasach Teatru Miejskiego w Gliwicach oraz Centrum Informacji Kulturalnej i Turystycznej w Gliwicach, a także na portalu Ticketmaster (TUTAJ → po kliknięciu otworzy się nowa karta przeglądarki). Więcej o artystach można przeczytać poniżej.
Szczegółowe informacje
SOPHIE JUNKER
Belgijska sopranistka, która zadebiutowała w 2016 roku, śpiewając partie Cleis w „Sapho” Jean-Paul-Égide Martiniego oraz Hélène w „Une Éducation Manquée” Emmanuela Chabriera na scenach Opery Lafayette w Waszyngtonie i Nowym Jorku. Od tego czasu miała okazję współpracować z wybitnymi dyrygentami (między innymi: Harry Bicket, Laurence Cumming, Stafano Montanari, Christian Curnyn) i cenionymi orkiestrami (między innymi: Ensemble 1704, Chœur de Chambre de Namur, {oh!} Orkiestra). Junker regularnie występuje jako solistka z takimi zespołami, jak Concerto Copenhagen pod dyrekcją Larsa Ulrika Mortensena, La Nuovo Musica Davida Batesa, Vox Luminis, Le Concert de la Loge pod dyrekcją Juliena Chauvina, Le Poème Harmonique pod dyrekcją Vincenta Dumestre’a i Arcangelo Jonathana Cohena.
Wśród ról operowych w repertuarze Sophie Junker znalazły się między innymi role Angeliki w „Orlando Furioso” Vivaldiego, Clori w „L’Egisto” Franseco Cavalliego, Cunegundy w „Gismondo” Leonarda Vinci, Venere w „La Divisione del Mondo” Giovanniego Legrenziego pod dyrekcją Christophe’a Rousseta czy Asterii w „Tamerlano” Handla z Moskiewską Orkiestrą Kameralną pod dyrekcją Christophera Mouldsa.
fot. Jean-Baptiste Millot
LE CONCERT DE L'HOSTEL DIEU
Czołowy przedstawiciel francuskiej sceny barokowej, założony w 1992 roku przez ówczesnego studenta konserwatorium w Lyonie Francka-Emmanuela Comte’a, który kieruje zespołem do dziś. Orkiestra regularnie koncertuje na całym świecie, współpracując z licznymi artystami (Collegium Musicum w Rydze, Divino Sospirio z Portugalii czy włoskimi zespołami L’Astrée i Les Nations). Grupa zagrała dotychczas ponad 1700 koncertów i wydała ponad dwadzieścia albumów, z których ostatnie to „50:50” (2022) i „La Francesina / G. F. Händel” (2020, krążek zdobył liczne nagrody i wyróżnienia, m.in. „Płytę roku 2021” w kategorii wokal barokowy w ramach International Classical Music Awards).
Le Concert de l’Hostel Dieu swoją wyjątkowość zawdzięcza doborowi repertuaru, który skupia się przede wszystkim na niepowtarzalności i oryginalności barokowych tradycji zachowanych w archiwalnych rękopisach z regionu Owernia-Rodan-Alpy. Co roku grupa występuje z nowymi rekonstrukcjami utworów pokazujących dziedzictwo kulturowe Lyonu i jego powiązania z Włochami. Z kolei dzięki licznym współpracom czy rezydencjom artystycznym zespół stara się przybliżyć współczesnym melomanom różnorodność barokowego repertuaru.
fot. Julie Cherki
FRANCK-EMMANUEL COMTE (kierownictwo artystyczne)
Dyrygent i klawesynista specjalizujący się w barokowym i klasycznym repertuarze na instrumentach historycznych. Twórca i dyrektor orkiestry Le Concert de l’Hostel Dieu, z którą zagrał ponad 1700 koncertów i nagrał ponad dwadzieścia płyt. Kieruje także Centre Musical International J.S. Bach de Saint-Donat i Festiwalem Barokowym du Pays du Mont-Blanc. Współpracował z wieloma operami (między innymi w Nantes, Lyonie, w Paryżu) i orkiestrami (między innymi Orchestres des Pays de Savoie, Ensemble Orchestral Contemporain, Orchestra Uniwersytetu w Auckland, Collegium Musicum w Rydze i Ensemble Arion w Montrealu).
Artysta stale poszukuje inspiracji na przykład wśród regionalnych repertuarów barokowych, a także poszerza swoje muzyczne zainteresowania o niekonwencjonalne i interdyscyplinarne projekty, jak współpraca z choreografem Mouradem Merzoukim przy spektaklu „Folia”, który łączy muzykę baroku z baletem. Comte wykłada na Université Catholique de Lyon i jest członkiem jury międzynarodowego konkursu Concours de chant baroque de Froville, który co roku odkrywa nowe talenty wokalne.
fot. Jean Combier