Menu

Koncert: La Francesina & G. F. Händel

31.05. / G. 19:00
Ruiny Teatru Victoria / Gliwice

↑ Le Concert de l’Hostel Dieu & Sophie Junker, fot. Julie Cherki

Projekt „Śląskie! Europa!”

1 maja 2024 roku przypada 20. rocznica wstąpienia Polski do Unii Europejskiej. W związku z tym Instytucja Kultury Ars Cameralis wraz z partnerami przygotowuje cykl wydarzeń kulturalnych pod wspólnym hasłem „Śląskie! Europa!”.

Zapraszamy na wyjątkowy wieczór poświęcony twórczości G. F. Händla i jego muzie Élisabeth Duparc. Koncert odbędzie się 31 maja o godzinie 19:00 w Ruinach Teatru Victoria w Gliwicach. Koncert odbędzie się w ramach 17. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Dawnej Improwizowanej (więcej o Festiwalu można przeczytać TUTAJ → po kliknięciu otworzy się nowa karta przeglądarki).

Podczas koncertu w wykonaniu francuskiej Orkiestry Le Concert de l’Hostel Dieu z Lyonu pod kierownictwem klawesynisty Franka-Emmanuela Comte’ego zabrzmią utwory z oper G. F. Händla, które podczas życia kompozytora wykonywała jego protegowana i zarazem ostatnia muza — wokalistka Élisabeth Duparc o przydomku „Francesina” (dosłownie: „Francuzeczka”). Orkiestrze będzie towarzyszyć znakomita belgijska wokalistka Sophie Junker, która za nagranie zatytułowane „La Francesina” została uhonorowana prestiżową nagrodą International Classical Music Award.

Bilety na koncert (bilet normalny: 45 zł, bilet ulgowy: 20 zł) są dostępne w kasach Teatru Miejskiego w Gliwicach oraz Centrum Informacji Kulturalnej i Turystycznej w Gliwicach, a także na portalu Ticketmaster (TUTAJ → po kliknięciu otworzy się nowa karta przeglądarki). Więcej o artystach można przeczytać poniżej.

Szczegółowe informacje

SOPHIE JUNKER

Belgijska sopranistka, która zadebiutowała w 2016 roku, śpiewając partie Cleis w „Sapho” Jean-Paul-Égide Martiniego oraz Hélène w „Une Éducation Manquée” Emmanuela Chabriera na scenach Opery Lafayette w Waszyngtonie i Nowym Jorku. Od tego czasu miała okazję współpracować z wybitnymi dyrygentami (między innymi: Harry Bicket, Laurence Cumming, Stafano Montanari, Christian Curnyn) i cenionymi orkiestrami (między innymi: Ensemble 1704, Chœur de Chambre de Namur, {oh!} Orkiestra). Junker regularnie występuje jako solistka z takimi zespołami, jak Concerto Copenhagen pod dyrekcją Larsa Ulrika Mortensena, La Nuovo Musica Davida Batesa, Vox Luminis, Le Concert de la Loge pod dyrekcją Juliena Chauvina, Le Poème Harmonique pod dyrekcją Vincenta Dumestre’a i Arcangelo Jonathana Cohena.

Wśród ról operowych w repertuarze Sophie Junker znalazły się między innymi role Angeliki w „Orlando Furioso” Vivaldiego, Clori w „L’Egisto” Franseco Cavalliego, Cunegundy w „Gismondo” Leonarda Vinci, Venere w „La Divisione del Mondo” Giovanniego Legrenziego pod dyrekcją Christophe’a Rousseta czy Asterii w „Tamerlano” Handla z Moskiewską Orkiestrą Kameralną pod dyrekcją Christophera Mouldsa.

fot. Jean-Baptiste Millot

LE CONCERT DE L'HOSTEL DIEU

Czołowy przedstawiciel francuskiej sceny barokowej, założony w 1992 roku przez ówczesnego studenta konserwatorium w Lyonie Francka-Emmanuela Comte’a, który kieruje zespołem do dziś. Orkiestra regularnie koncertuje na całym świecie, współpracując z licznymi artystami (Collegium Musicum w Rydze, Divino Sospirio z Portugalii czy włoskimi zespołami L’Astrée i Les Nations). Grupa zagrała dotychczas ponad 1700 koncertów i wydała ponad dwadzieścia albumów, z których ostatnie to „50:50” (2022) i „La Francesina / G. F. Händel” (2020, krążek zdobył liczne nagrody i wyróżnienia, m.in. „Płytę roku 2021” w kategorii wokal barokowy w ramach International Classical Music Awards).

Le Concert de l’Hostel Dieu swoją wyjątkowość zawdzięcza doborowi repertuaru, który skupia się przede wszystkim na niepowtarzalności i oryginalności barokowych tradycji zachowanych w archiwalnych rękopisach z regionu Owernia-Rodan-Alpy. Co roku grupa występuje z nowymi rekonstrukcjami utworów pokazujących dziedzictwo kulturowe Lyonu i jego powiązania z Włochami. Z kolei dzięki licznym współpracom czy rezydencjom artystycznym zespół stara się przybliżyć współczesnym melomanom różnorodność barokowego repertuaru.

fot. Julie Cherki

FRANCK-EMMANUEL COMTE (kierownictwo artystyczne)

Dyrygent i klawesynista specjalizujący się w barokowym i klasycznym repertuarze na instrumentach historycznych. Twórca i dyrektor orkiestry Le Concert de l’Hostel Dieu, z którą zagrał ponad 1700 koncertów i nagrał ponad dwadzieścia płyt. Kieruje także Centre Musical International J.S. Bach de Saint-Donat i Festiwalem Barokowym du Pays du Mont-Blanc. Współpracował z wieloma operami (między innymi w Nantes, Lyonie, w Paryżu) i orkiestrami (między innymi Orchestres des Pays de Savoie, Ensemble Orchestral Contemporain, Orchestra Uniwersytetu w Auckland, Collegium Musicum w Rydze i Ensemble Arion w Montrealu).

Artysta stale poszukuje inspiracji na przykład wśród regionalnych repertuarów barokowych, a także poszerza swoje muzyczne zainteresowania o niekonwencjonalne i interdyscyplinarne projekty, jak współpraca z choreografem Mouradem Merzoukim przy spektaklu „Folia”, który łączy muzykę baroku z baletem. Comte wykłada na Université Catholique de Lyon i jest członkiem jury międzynarodowego konkursu Concours de chant baroque de Froville, który co roku odkrywa nowe talenty wokalne.

fot. Jean Combier

Partner
Organizator

XXXIII Festiwal Ars Cameralis

  • 23.08.2024

    Koncert: 33

    Koncert zespołu, którego muzyka jest wypadkową eksperymentalnego popu, ostrego techno, industrialu i inspiracji barokiem.

  • 30.08.2024

    Spotkanie: Lebda, Błoch, Cieplak

    Spotkanie literackie wokół tematu czułości, intymności, otwartości i bliskości we współczesnym świecie.

  • 08.10.2024

    Koncert: The KVB

    Występ duetu, który — budując dźwiękowe pejzaże — zawsze pamięta o swojej industrialnej, postpunkowej bazie.

  • 20.09.2024

    Spotkanie: Matysiak, Glosowitz

    Premiera najnowszego zbioru wierszy Anny Matysiak zatytułowanego „Srebro Fermiego”, wydanego nakładem Instytucji.

  • 16.08.2024

    Spotkanie: Kącka, Moskal, Małochleb

    Spotkanie wokół macierzyństwa i sytuacji matek, a także przemocy społecznej wobec dzieci z niepełnosprawnościami.

  • 02.09.2024

    Spotkanie: Górska, Czarnik, Ochędowska

    Spotkanie literackie poświęcone odkrywaniu własnej tożsamości i odnajdywaniu swojego miejsca w świecie.

  • 09.10.2024

    Pokaz filmów: BAFTA 2024 Shorts

    Po raz kolejny zapraszamy na spotkanie z czołowymi przedstawicielami brytyjskiej szkoły filmowej podczas pokazów filmów krótkometrażowych.

  • 03.10.2024

    Koncert: STRFKR

    Występ amerykańskiego muzycznego kameleona już 15 listopada w katowickim Kinoteatrze Rialto!

  • 05.07.2024

    Koncert: Shabaka

    Pierwsze ogłoszenie tegorocznego ⅩⅩⅩⅢ Festiwalu Ars Cameralis! Wyjątkowy koncert legendarnego muzyka jazzowego Shabaki Hutchingsa.

  • 06.09.2024

    Koncerty: Fågelle | Enji

    Zapraszamy na podwójną dawkę muzycznych wrażeń. Na scenie Kinoteatru Rialto wystąpią artystki, których twórczość odzwierciedla ich korzenie.

  • 12.08.2024

    Niebiańskie harmonie: The Sixteen

    Wyjątkowa okazja nie tylko dla miłośników muzyki dawnej, czyli występ jednego z najlepszych zespołów interpretujących chóralną muzykę renesansową, barokową i współczesną.

  • 30.09.2024

    Spotkanie: Passeron, Małochleb

    Spotkanie poświęcone książce „Uśpione”, która jest frapującą historią francuskiej i amerykańskiej walki z epidemią AIDS w latach osiemdziesiątych.

  • 01.10.2024

    Koncert: Antonina Car & Niczos

    Zapraszamy do bielskiej Klubokawiarni Aquarium na niezwykły koncert dwóch z najciekawszych artystek młodego pokolenia.

  • 09.09.2024

    Spotkanie: Rudzka, Muskała

    Niepowtarzalna okazja, żeby posłuchać, jak autorki Monika Muskała i Zyta Rudzka rozmawiają o przyjaźni i swojej twórczości.

  • 26.08.2024

    Koncert: Kosmonauci | SOLD OUT

    Do programu Festiwalu dołącza kwartet, którego twórczość opiera się zarówno na tradycji jazzowej, jak i hiphopie czy d'n'b.

Ta strona wykorzystuje pliki cookies w celu zapewnienia wygody przy korzystaniu z pełnej funkcjonalności. Warunki przechowywania i dostępu do plików cookies można zmienić w ustawieniach przeglądarki.