Menu

ⅩⅧ Festiwal Ars Cameralis

6 → 30.11.2009
Bytom / Chorzów / Katowice / Mikołów / Pszczyna / Sosnowiec / Zabrze

Podróż do kresu nocy

[…] oto wyruszamy w wyjątkową podróż. Kres nocy jawi się jako miejsce, w którym uaktywnia się tajemnica, idea, w której następuje spotkanie ciemności z jasną poświatą. W naszym zamierzeniu podróż do kresu nocy ma być wyprawą w stronę wolności nieskrępowanej artystycznej wypowiedzi. Wyprawą przez tę najciemniejszą porę doby, kiedy u wielu ludzi pojawia się, o dziwo, najsilniejszy rytm życia, choć także pojawia się strach.

Podróż do kresu nocy Louisa-Ferdinanda Celine’a jest opowieścią o samotności totalnej. Ale to także rzecz o rebelii języka. Traktat o wściekłej przygodzie niesłabnącego życia. Mimo iż jej poszczególne zdania ujmują nas swym urokiem i niepospolitym pięknem, okrucieństwo i wyczerpanie miesza się z artystyczną prowokacją, język umiera notorycznie, zapada się w przepaść, rodzi się frapujący chaos znaczeń, cudów, zaskoczeń. Już nic nie wydaje się klasyczne, bo Podróż do kresu nocy zrywa z jakąkolwiek ostatecznie uświęconą regułą.

Piszę o tym u progu kolejnej edycji Festiwalu Ars Cameralis, aby uzasadnić przesłanki, które kierowały nami, gdy dość prowokacyjnie przyswoiliśmy sobie, jako festiwalową nić przewodnią, ów cudnie brzmiący tytuł z Celine’a. Nasza festiwalowa podróż aż do samego kresu nocy, czerpiąc z tych samych niepokornych i rebelianckich źródeł co genialna proza francuskiego pisarza, konstruuje jednak w pełni niepodległą i osobną opowieść, na którą złożą się kolejne odsłony festiwalowego programu — koncerty, spektakle, wystawy, literackie spotkania i filmowe projekcje.

Podczas Festiwalu Ars Cameralis główny bohater tej ekscytującej przygody — czyli każdy z Państwa — będzie mógł poddać się wędrówce totalnej. Przygotowaliśmy bowiem istny, niekończący się korowód ekscytujących artystycznych wydarzeń! I tak jak u Celine’a nasza „podróż do kresu nocy” będzie wędrówką w głąb siebie. W otchłań najciemniejszej jak i najjaśniejszej egzystencji. Wprost w istotę rzeczy. Ku tajemnicy.

Trasa naszej wędrówki rozpocznie się 6 listopada od inauguracyjnego koncertu Roque Bañosa z towarzyszeniem Orkiestry Miasta Tychy AUKSO. I choć ów początek wyrastał będzie jeszcze z harmonii ułożonych w obrazy dźwięków oraz idealnie wyważonych muzycznych proporcji, to w następnych dniach wszystko rozpędzi się na dobre i pomknie ku niezliczonym kierunkom.

Bellmer w Japonii, choć na Śląsku? Nierealne? Podczas Ars Cameralis zdarzyć się może wszystko. David Lynch, który na moment odejdzie od filmowej kamery, by zaprezentować swoje litografie i fotografie, a chwilę potem zagrać na żywo niepokorną muzykę? To także, choć brzmi niewiarygodnie, wydarzy się tuż obok nas. Wszakże w podróży do kresu nocy, odnaleźć można całą masę zaskoczeń i olśnień. W festiwalowym programie przetną się drogi bardzo wielu artystycznych znakomitości. Wystarczy spojrzeć na rozrastającą się z roku na rok propozycję z kręgu muzyki alternatywnej: legendarne Yo La Tengo, które każdą kolejną płytą, od ponad dwudziestu lat wznosi sobie coraz okazalszy pomnik, istne rewelacje kilku ostatnich sezonów — oniryczny, choć przefiltrowany przez współczesne stylistyki lo-fi i nowego folku Grizzly Bear oraz wysmakowany, pogwizdujący songwriter Andrew Bird. Tuż wokół nich przemykać będzie Josephine Foster, fascynująca wokalistka o zniewalającym, zawodzącym głosie oraz Anne Clark, występująca jako St. Vincent, która zahipnotyzuje publiczność zebraną w klubie… Hipnoza. Matt Elliott uwiedzie magiczną desperacją i oszałamiającym pięknem rzewnych songów.

A jeśli myślicie Państwo, że wszystkie karty zostały już rozdane i uporządkowane, to czym prędzej pragnę uspokoić i wyprowadzić z błędu! Nic z tych rzeczy! Pojawią się bowiem także przykładowo szaleni Palestyńczycy z Ramallach Underground, a w ramach corocznego Zbiegu Poetyckiego NaDziko czarnoskóry amerykański poeta Amiri Baraka skandować będzie swe wiersze w rapowym rytmie, lecz z towarzyszeniem fortepianu oraz instrumentów smyczkowych.

Znakomite spektakle teatralne zaprezentują Oskar Korsunovas oraz francuska Grupa Teatralna Naxos, a dla miłośników klasyki m.in. koncert Concerto Köln z towarzyszeniem światowej sławy kontratenora Philippe Jaroussky’ego.

To zaledwie niekompletny zarys tego, co wydarzy się na Górnym Śląsku pomiędzy 6 — 30 listopada. Podróż do kresu nocy, choć momentami niepokojąca i zwodnicza, zawsze jednak wystawia nas na pastwę cudownej przygody życia i artystycznej rozkoszy. Podróż, którą każdy z Państwa odbywać może na wiele sposobów, przemierzając te wszystkie kolorowe szlaki w nieskończoność.

Zapraszamy! Pamiętając iż załamane, migotliwe światło najczęściej objawia się za piękną krawędzią niedefiniowalnego w swej wymowie, ważnego Spotkania. Gdzieś tam u kresu nocy, u kresu opowieści, czyli na samym początku Zdziwienia. / Bartłomiej Majzel, tekst z katalogu festiwalowego na rok 2009

→ Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego

Wydarzenia

Koncerty

Zaproszeni artyści: Roque Baños (ES) & Zespół Śpiewaków Miasta Katowice Camerata Silesia pod dyrekcją Anny Szostak oraz Orkiestra Kameralna Miasta Tychy AUKSO pod dyrekcją Marka Mosia i Roque Bañosa, Amiri Baraka’s Speech Quartet (US), Andrew Bird (US), Avishai Cohen (IL), Concerto Köln (DE) pod dyrekcją Markusa Hoffmana & Philippe Jaroussky oraz Nicolau de Figueiredo, Joachim Mencel & Brad Terry (US), Matt Elliott (UK), Josephine Foster (US), Iowa Super Soccer, Micah P. Hinson (US), Kabbalah (FR), My Name Is Nobody (FR), Maciej Obara & ESUS, Obara Special Quartet, Ramallah Underground, Śląska Orkiestra Kameralna pod dyrekcją Massimiliano Caldi (IT), Twin Peaks, Valravn (DK), Wreckles Eric & Amy Rigby (US), Yo La Tengo (US), Żywiołak

Literatura / dyskusje, konferencje, spotkania /

„Podróż do kresu nocy. Fenomen Louisa-Ferdinanda Céline’a” / konferencja naukowa, w której udział wzięli: Oskar Hedemann, Grzegorz Jankowicz, Buata Malela (FR), Krzysztof Siwczyk, Anna Wasilewska

„Polaku, kim jesteś? Sesja poświęcona książce Witolda Wirpszy” / konferencja naukowa, w której udział wzięli: Zdzisław Jaskuła, prof. Tadeusz Lubelski, prof. Michał Paweł Markowski, prof. Dariusz Pawelec, Mirosław Pęczak, Jerzy Suchanek, prof. Leszek Szaruga, prof. Cezary Wodziński

Zbieg Poetycki NaDziko: Amiri Baraka’s Speech Quartet, Cezary Domarus, Jerzy Jarniewicz, Julia Szychowiak, Adam Zdrodowski, Trupa NaDziko (Wojciech Brzoska, Radosław Kobierski, Bartłomiej Majzel, Maciej Melecki, Grzegorz Olszański, Robert Rybicki, Krzysztof Siwczyk)

Pokazy filmowe

Przegląd Davida Lyncha — filmy krótkometrażowe i pełnometrażowe: „Sześciu mężczyzn, którym robi się niedobrze” (1966), „Alfabet” (1968), „Babcia” (1970), „Kaleka” (1974), „Kowboj i Francuz” (1988), „Lumiere: Premonitions Following an Evil Deed” (1966), „Cavalcade” (1966), „Głowa do wycierania” (1978), „Człowiek słoń” (1980), „Blue Velvet” (1986), „Dzikość serca” (1990), „Thought Gang: A Real Indication” (1992), „Prosta historia” (2000), „Cannes Short” (2007), „Inland Empire” (2007), „Hollyshorts” (2008)

Przegląd filmów Carlosa Saury: „Tango” (1998), „Goya w Bordeaux” (1999), „Siódmy dzień” (2004), „Iberia” (2005), „Fados” (2007)

Spektakle

„Shoah”, wykonanie: Teatr Klinika z Chorzowa

„Romeo i Julia”, reż. Oskaras Koršunovas (LT), wykonanie: Teatr Oskarasa Koršunovasa (LT)

„Hamlet, albo koniec dzieciństwa”, wykonanie: Tréteaux de la Pleine Lune — Naxos Théâtre (FR)

Wystawy

Wystawa litografii i fotografii: David Lynch (US) / Więcej o wystawie można przeczytać TUTAJ (po kliknięciu otworzy się nowa karta przeglądarki)

„Bellmer Lost in Japan”: m.in. fotograie Nobuyoshiego Arakiego (JP), superdollfie oraz fragmenty mangi „Rozen Maiden”

„Bytom-Ramallah”: prezentacja videoartu / We współpracy z Instants Video numériques et poétiques z Marsylii (IT)

Organizator
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Współorganizator
Główny patron medialny
Patron medialny
Ta strona wykorzystuje pliki cookies w celu zapewnienia wygody przy korzystaniu z pełnej funkcjonalności. Warunki przechowywania i dostępu do plików cookies można zmienić w ustawieniach przeglądarki.