ⅩⅩⅨ Festiwal Ars Cameralis
9 → 28.11.2020
Teatr Śląski — Scena w Malarni / Katowice
Utopia / „Świat nie jest. Świat się wiecznie zaczyna”. Julian Przyboś
Czy dziś, w tym szczególnym czasie, przywołując pojęcie utopii i próbując je zdefiniować, jesteśmy w stanie jednoznacznie odpowiedzieć na pytanie jaki przyświeca nam cel?
Czy dziś rodzą się jeszcze utopie? Czy jednak jesteśmy świadkami umierania starych idei, które powstawały w umysłach filozofów, były marzeniami artystów o lepszym świecie, dającymi impuls do działania?
Czy wciąż jesteśmy w stanie myśleć o lepszym świecie, w którym pojęcia dobra, zła, równości, sprawiedliwości, miłości są jasno dookreślone i opierają się na klasycznych pojęciach, kanonach wypracowanych w przeszłości?
Czy jednak świat, który nadciąga będzie stworzony na podstawie algorytmów, a miejsce mędrców pochylonych nad zadrukowanym papierem zajmą naukowcy w sterylnych laboratoriach, pracujący nad nowymi technologiami?
Czy znane nam zbiory myśli, sentencji, zawiłych filozoficznych konstrukcji zostaną zastąpione przez schematy i modele, a świat zdominują nowe aplikacje? Zaś świat sztuki wypełnią dźwięki i obrazy, wytworzone przez sztuczną inteligencję i twórców start-upów?
Czy zmienimy nasze życie, jeśli odrzucimy otaczający nas świat i cały skomplikowany wszechświat? Czy zmienimy nasze życie, jeśli wizję tajemniczej wyspy, nieznanego kontynentu zamienimy na apartament z widokiem i hotel all-inclusive?
Czy dziś utopia nadal jest próbą kształtowania człowieka? Wizją idealnej jednostki i idealnego świata, której impuls dał Platon, a którą później rozwinął Tomasz Morus, dając początek myśleniu o szczęśliwym miejscu, ukrytym gdzieś na tajemniczym morzu?
Czy ów teoretyczny ład będzie jednak mógł przekroczyć progi naszej chropowatej rzeczywistości, a wizja będąca wyrazem niezadowolenia z teraźniejszości zaprowadzi nas do u-topii — nie-miejsca, do eu-topii — szczęśliwego miejsca?
Czy utopię zastąpi jednak dystopia?
Czy może powinniśmy myśleć o wizji świata, którą zaproponowali Herbert George Wells, George Orwell czy Stanisław Lem? Wizji rozwiniętej również przez twórców filmowych: robotów zniewalających ludzi z „Matrixa”, wojny totalnej rodem z „Mad Maxa”, wizji zbliżających się kosmitów, inteligentnych małp czy też śmiertelnych wirusów? Czy właśnie te obrazy staną się naszą nową wizją przyszłości?
/ Marek Zieliński — dyrektor Instytucji Kultury Ars Cameralis
→ ⅩⅩⅨ Festiwal Ars Cameralis dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, pochodzących z Funduszu Promocji Kultury, uzyskanych z dopłat ustanowionych w grach objętych monopolem państwa, zgodnie z art. 80 ust. 1 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych
→ Więcej o edycji można przeczytać TUTAJ (po kliknięciu otworzy się nowa karta przeglądarki)
Galeria
Wydarzenia
Koncerty
Zaproszeni artyści: ARRM, Samuel Baron, Bukowicz, Patryk Cannon & Wacław Zimpel, Clinamen, Hiob Dylan, Erith, Lubomir Grzelak, Katarzia (SK), Katie & Me Meet Marlene, Khoiba (CZ), Leto s Monikou (SK), Malediwy, Mirt, Szklane Oczy, The Party Is Over, Velveteve, Voices of the Cosmos, Yoachim, WIDT, Wishlake, Adam Witkowski
Literatura / dyskusje, spotkania, warsztaty /
Zderzenia Literackie: Marek Bieńczyk, Sylwia Grudniak, Jakub Kornhauser, Artur Madaliński, Mira Marcinów, Łukasz Musiał, Małgorzata Nocuń, Dariusz Pawelec, Kaja Puto, Tadeusz Sławek, Ziemowit Szczerek, Konstanty Usenko, Jakub Żulczyk
Projekt: Więcej światła!
Instalacja świetlna „bivocus mutantur”: Yvonne Goulbier (DE)
Dyskusje: Aleksandra Skwara, Tomasz Klimek (QLAB), Paweł Murlik, Włodzimierz Szymański, Paulina Tendera
Koncert audiowizualny „Time-blind”: Caterina Barbieri (IT) & Ruben Spini (IT)
Warsztaty projektowania oświetlenia teatralnego: Paweł Murlik
Wystawa
„Oldschool Demons”: Wojciech Kucharczyk + spotkanie: Sebastian Cichocki, Wojciech Kucharczyk, Małgorzata Miśniakiewicz, Bogna Świątkowska