Menu

ⅩⅩⅩ Festiwal Ars Cameralis

5 → 26.11.2021
Teatr Śląski — Scena w Malarni / Katowice

Kosmos / „Wszechświat jest tylko światłem”. Zbigniew Herbert

„Mnie zaś jako autorowi chodziło — powtórzę — po prostu o to, by stworzyć wizję spotkania ludzi z czymś, co istnieje, i to na sposób potężny, a równocześnie do żadnych ludzkich pojęć ani wyobrażeń zredukować się nie daje”. / Stanisław Lem, „Tygodnik Powszechny” 2002, nr 49

Ostatnich kilkadziesiąt lat to gwałtowna eksploracja kosmosu, a co za tym idzie — jego doświadczanie. Dzięki temu posiadamy zaskakujące — ale i porażające swą niezwykłością — obrazy systemów słonecznych i planetarnych czy poruszające zdjęcia Ziemi. Z niecierpliwością oczekujemy momentu, w którym uda nam się zbliżyć do pierwotnego punktu czasowego całego kosmosu. Czy jest to jednak w ogóle możliwe?

Gdy spoglądamy w gwiezdny wszechświat, przeczuwamy, że widzimy znak nieskończoności; zagadkę, której rozwiązanie okazuje się zadaniem zbyt przytłaczającym. Dlatego nie budujemy programu Festiwalu Ars Cameralis w oparciu o figuratywną czy fizykalną wizję kosmosu ani przywołanie doświadczalnego obrazu i kształtu planet. Odwołujemy się do kosmosu jako znaku nieskończoności, widzialnej i niewidzialnej przestrzeni, w której nie ma punktów zaczepienia. To wyłącznie metafora poznania innych, ale też refleksji nad samym sobą.

Dziś, w 2021 roku, znajdujemy się w szczególnym momencie. Odczuwamy niezwykłą kruchość świata, wzmożony stan wyjątkowy. Lecz bez wątpienia jest to również czas marzeń i intensywności uczuć.

Kosmos to myślenie o czasie i przestrzeni, które staramy się sprowadzić do mowy znajomej i sprawdzonej: języka literatury, muzyki, sztuk wizualnych. Mowy, która wciąż wykracza poza zakres rzeczy zwykłych. Do zamkniętego i zapieczętowanego świata, w którym nie poszukujemy wizji opartej na indywidualizmie, inżynierii, ekspansjonistycznej polityce czy militarnych rozwiązaniach. Myślenie Stanisława Lema — alegoryczne i metaforyczne, antymilitarne, ale też komiczne i satyryczne — stanowi zatem niewyczerpane źródło inspiracji.

Nie wiemy czy świat, w który wkraczamy obudzi grozę i będzie niemożliwy do ogarnięcia, rzucając nam wyzwanie — coś, do czego będziemy musieli poszukać własnych rozwiązań. Nie uciekamy jednak od obrazów tej przestrzeni, która prowadzi nas na granicę wyobraźni i rzeczywistości. Linia, która ten podział nakreśla pełna jest napięć i energii, błysków i prześwitów, które odsłaniają poszukującym klucze rzeczy intrygujących i tajemniczych, wciąż krążących nad naszymi głowami.

/ Marek Zieliński, dyrektor Instytucji Kultury Ars Cameralis

→ ⅩⅩⅩ Festiwal Ars Cameralis dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z funduszu promocji kultury — państwowego funduszu celowego.

→ Więcej o edycji można przeczytać TUTAJ (po kliknięciu otworzy się nowa karta przeglądarki)

Wydarzenia

Koncerty

Zaproszeni artyści: Anika (DE), ÆTHER CTRL, BLED, Clap Your Hands Say Yeah (US), Discovery Zone (US), Floex (CZ), Lael Neale (US), Mala Herba & Agata Sokół, Warm Graves (DE)

Literatura / dyskusje, spotkania /

„Afrykańskie korzenie UFO” / performance na podstawie powieści Anthony’ego Josepha: Teresa Tyszowiecka

„»Kosmiczna Sonda Uliczna«, czyli o ilustracji dla dzieci” / spotkanie, w którym udział wzięły: Joanna Rusinek, Tatiana Audycka-Szatrawska

„Kosmosy intymne” / spotkanie o polskiej poezji, w którym udział wzięli: Jakub Pszoniak, Lucyna Skompska, Jakub Skurtys

„Mikrokosmosy” / spotkanie o polskiej prozie, w którym udział wzięli: Małgorzata Boryczka, Igor Jarek, Marcin Polak, Zyta Rudzka, Maciej Libich

„Obcy, Golem, Frankenstein, Upiór” / spotkanie, w którym udział wzięli: Jakub Kornhauser, Łukasz Kozak, Artur Madaliński

„O »Lewej ręce ciemności« Ursuli K. Le Guin” / wykład, który poprowadził: Jędrzej Burszta

„O wpływach ciał niebieskich. Wstęp do astrologii politycznej” / wykład, który poprowadziła: Katarzyna Czeczot

„Planeta Lem” / spotkanie, w którym udział wzięli: Agnieszka Gajewska, Ewa Lipska, Artur Madaliński

Pokazy filmowe

BAFTA 2020 Shorts
→ Filmy fabularne: „Azaar”, reż. Myriam Raja / „Goldfish”, reż. Hector Dockrill / „Kamali”, reż. Sasha Rainbow / „The Trap”, reż. Lena Headey
→ Animacje: „Grandad Was A Romantic”, reż. Maryam Mohajer / „In Her Boots”, reż. Kathrin Steinbacher / „The Magic Boat”, reż. Naaman Azhari

BAFTA 2021 Shorts
→ Filmy fabularne: „Eyelash”, reż. Jesse Lewis Reece / „Lizard”, reż. Akinola Davies / „Lucky Break”, reż. John Addis / „The Present”, reż. Farah Nabulsi
→ Animacje: „The Fire Next Time”, reż. Renaldho Pelle / „The Owl And The Pussycat”, reż. Mole Hill / „The Song Of A Lost Boy”, reż. Daniel Quirke

→ Pokazy filmów krótkometrażowych były organizowane we współpracy z British Council oraz BAFTA

Projekt Więcej światła!

„300 tysięcy km/s” / spotkanie, w którym udział wzięli: Karolina Dziadura, Paweł Franciszek Jaskuła, Justyna Olszewska, Michał Pawłowski

„Malowanie światłem” / warsztaty dla dzieci, które poprowadził: kolektyw Good Night

„Niebo ciemną nocą” / wykład, który poprowadziła: Justyna Olszewska

„Światłokopie” / warsztaty, które poprowadził: kolektyw Good Night

→ Więcej o projekcie można przeczytać TUTAJ (po kliknięciu otworzy się nowa karta przeglądarki)

Wystawy

„Papuga Félicité”: Pola Dwurnik

„Wszechświaty równoległe”: Captain Cavern (FR), Olivia Clavel (FR), Killoffer (FR), René Laloux (FR), Piotr Lutyński, François Morellet (FR), Justyna Olszewska, OX (FR), Jacques Pyon (FR), Michał Smandek, Daniel Spoerri (CH), Surfil (FR), Szymon Szewczyk, Roland Topor (FR) / Więcej o wystawie można przeczytać TUTAJ (po kliknięciu otworzy się nowa karta przeglądarki)

Organizator
Partner
Patronat medialny
Bilety dostępne na
Ta strona wykorzystuje pliki cookies w celu zapewnienia wygody przy korzystaniu z pełnej funkcjonalności. Warunki przechowywania i dostępu do plików cookies można zmienić w ustawieniach przeglądarki.