Menu

ⅩⅩⅥ Festiwal Ars Cameralis

3 → 28.11.2017
Bielsko-Biała / Bytom / Chorzów / Katowice / Sosnowiec

Ależ rozum — powiadają — jest rzeczą bardzo ważną! / Erazm z Rotterdamu

Jeżeli wychwalanie głupoty staje się współcześnie tożsame z opowiedzeniem się po stronie myślenia etycznego, bez wątpienia zakrawa to na paradoks. Myliłby się jednak ten, kto pomyślałby, że w naszym festiwalowym motcie chodzi o głupotę traktowaną dosłownie. Ta wychwalana przez Erazma z Rotterdamu, a podchwycona ochoczo przez organizatorów Festiwalu Ars Cameralis, domaga się dookreślenia i uzasadnienia. Chodzi o „głupotę” wziętą w nawias, w cudzysłów, podaną w wątpliwość. Bycie głupim w oczach świata związane jest z trwaniem w permanentnej bezdomności. Z pozbawieniem się komfortu bycia częścią jakiejkolwiek wspólnoty. Semantyka głupoty staje się nierozłączną częścią stanu obcości i poczucia inności. To daje jednak „głupcom” przewagę w każdej potyczce z rzeczywistością. Bycie „nie z tego świata” ofiaruje łaskę nietykalności, która objawia się zakorzenieniem w wolności świadomego bycia poza światem realnym. Czy głupota pozwala zbliżyć się do sedna człowieczeństwa w całej jego pełni i nieskończoności? Jak najbardziej! Głupi często traktowany jest i odczytywany przez wspólnotę jako ten Inny, naznaczony. Obiekt drwin, niezrozumienia, pozorna ofiara wytykana palcem. A więc może Odmienny lub Święty? Jak w Idiocie Dostojewskiego, którego tytułowy bohater, Książę Myszkin — traktowany przez swych rozmówców niczym głupiec — okazuje się postacią bliższą aniołom niż ludziom.

(…) ⅩⅩⅥ edycja Festiwalu Ars Cameralis odwołuje się więc nie do ludzkiej cechy zwanej głupotą, nie do prymitywnego i bezmyślnego istnienia bez właściwości, lecz do „głupoty” a rebours, która wytrąca z letargu. Jest intelektualnym orężem w rękach „bezbronnych”, którzy odrzuciwszy społeczne schematy i normy, stają się piewcami humanizmu otwartego na niepokorne myślenie, jakie w przeszłości wielokrotnie przewodziło następującym po sobie zmianom paradygmatów i dominujących światopoglądów. Będąc progresywnym wyznacznikiem każdej następującej po sobie współczesności, stawało się siłą rewolucyjną. Wierzymy, że odczytywanie świata „na opak” prowadzić może do odkrycia najbardziej adekwatnych sposobów dysputy o Sensie i Prawdzie. Rozsadzanie zastanych hierarchii nie ma na celu erozji fundamentalnych zasad rządzących światem, a jedynie przybliżenie najistotniejszych, zapomnianych systemów pojęć i znaków, tęsknot i uczuć wraz z ich nowatorskimi interpretacjami i innym umocowaniem na mapie człowieka. Pochwała głupoty jest więc de facto pochwałą myślenia krytycznego, które przejawia się na wiele sposobów. Z jednej strony wyrasta z przebogatych form buntu, z drugiej zaś posługuje się ochoczo figurami i symboliką sowizdrzała, klauna, arlekina i błazna. Czyli postaci, które — jak w przypadku tego ostatniego — pod błazeńską maską skrywają ból, troskę, odznaczają się krystaliczną inteligencją i mądrością. Prowokując, intrygując, szturchając czy też wzbudzając błazeński śmiech, stają się wyrzutem sumienia dla pozostałych.

(…) To będzie jak zwykle słoneczny listopad z Festiwalem Ars Cameralis! Zapraszamy Was na liczne niespodzianki, zachwyty i zderzenia z cudownością tego, co powoduje, że sztuka jawi się jako najsilniejszy oręż w zmaganiach o przetrwanie nieoczywistego piękna, mądrości i takiego systemu wartości, który skutecznie opiera się tej głupocie (bez cudzysłowu), jaka znajduje się poza obszarami naszych fascynacji. / Bartłomiej Majzel, tekst z katalogu festiwalowego

→ ⅩⅩⅧ Festiwal Ars Cameralis dofinansowano ze środków Narodowego Centrum Kultury w ramach programu „KULTURA — INTERWENCJE 2017″
→ Więcej o edycji można przeczytać TUTAJ (po kliknięciu otworzy się nowa karta przeglądarki)

Wydarzenia

Koncerty

Zaproszeni artyści: Julianna Barwick (US), Gareth Dickson (UK), Michelle Gurevich (CA), Postman (UA), Laura Veirs (US), Żmicier Wojciuszkiewicz (BY), Ewa Biegas, Jürg Henneberger (CH), Władysław Szymański, Aleksander Gabryś, Kwartet Śląski, Follow The Sun, Jerz Igor, Ghostman/Szemraj/Chamoun, Graftmann, Julia i Nieprzyjemni, KoNoPiAnS, John Lake, Joanna Kściuczyk-Jędrusik, Bogdan Mizerski, Paula i Karol, Pablopavo i Ludziki, Resina, Szklane Oczy, Te Skapsie!, Velveteve, Stefan Wesołowski, We Will Fail, Zamilska

Literatura / dyskusje, spotkania, warsztaty /

Zderzenia Literackie: Oksana Zabużko (UE), Patrick deWitt (CA), Jean Portante (LU), Agata Bielik-Robson, Wawrzyniec Brzozowski, Bartek Chaciński, Marek Horodniczy, Grzegorz Jankowicz, Jerzy Jarniewicz, Szymon Kloska, Krzysztof Koehler, Ryszard Koziołek, Zbigniew Mikołejko, Tadeusz Sławek

Warsztaty: Marta Fox, Sylwia Grudniak

Zbieg Poetycki NaDziko: Amir Or (IL), Roman Honet, Marcin Jurzysta, Dariusz Suska, Piotr Kępiński/Filip Zawada, Trupa NaDziko (Wojciech Brzoska, Radosław Kobierski, Bartłomiej Majzel, Maciej Melecki, Krzysztof Siwczyk) feat. Borowiecki/Marciniak

Pokazy filmowe

Przegląd „Filmowi marzyciele, szaleńcy czy rewolucjoniści?” realizowany przez Filmotekę Śląską (Instytucja Filmowa Silesia Film):

„The Goat”, reż. Buster Keaton (1921) / „Sherlock Jr.” reż. Buster Keaton (1924) — pokaz zremasterowanych wersji filmów, z muzyką na żywo w wykonaniu Bartka Pieszki, Przemysława Hanaja oraz Tomasza Drozdka

„Pippi Langstrump”, reż. Olle Hellbom (1969) — pokaz filmu poprzedziło spotkanie z Sylwią Chutnik i Jackiem Podsiadłą

„Miś”, reż. Stanisław Bareja (1981) — pokaz filmu poprzedziła prelekcja Agaty Tecl-Szubert

Spektakle

„Bacon”, reż. Nanine Linning, wykonanie: Dance Company Nanine Linning / Theater Heidelberg (DE)

„Poskromienie złośnicy”, reż. Brian Michaels, wykonanie: Grupa Poles Apart we współpracy z Teatrem Rozbark i AST w Krakowie, Wydział Teatru Tańca w Bytomiu

Wystawy

„Czarne skrzydła”: Ryszard Grzyb, Bogdan Konopka, Piotr Kossakowski, Andrzej S. Kowalski, Ignacy Krieger, Marian Malina, Wojciech Prażmowski, Jacek Rykała, Miłosz Wnukowski, João Urban (BR), filmy: „ The Art of Spiegelman”, reż. Clara Kuperberg, Joëlle Oosterlinck (2009), „Wierszyna”, reż. Henryk Urbanek (1998) / Więcej o wystawie można przeczytać TUTAJ (po kliknięciu otworzy się nowa karta przeglądarki)

„Interwencje. Przestrzeń / czas / pamięć”: Frauke Dannert (DE), David Leleu (FR), Michał Smandek / Więcej o wystawie można przeczytać TUTAJ (po kliknięciu otworzy się nowa karta przeglądarki)

„Linia i chaos — kompozycje przestrzenne świata”: Urszula Broll, Sławomir Brzoska, Marek Chlanda, Zygfryd Dudzik, Klaudiusz Jędrusik, Marek Kuś, Wojciech Kucharczyk & Łukasz Dziedzic, Piotr Lutyński, Krzysztof Morcinek, Zenon Moskwa, Krystyna Pasterczyk, Joanna Rzepka-Dziedzic, Zdzisław Stanek, Władysław Strzemiński, Andrzej Szewczyk, Jerzy Wroński / Więcej o wystawie można przeczytać TUTAJ (po kliknięciu otworzy się nowa karta przeglądarki)

„Manewry sportowe”: Jakub Adamek, Bartek Buczek, Hubert Czerepok, Wojciech Ćwiertniewicz, Norbert Delman, Edward Dwurnik, Grzegorz Hańderek, Zbigniew Libera, Janusz Łukowicz, Marcin Maciejowski, Michał Minor, Dominik Ritszel, Grzegorz Sztwiertnia, Ireneusz Walczak, Wojciech Wilczyk / Więcej o wystawie można przeczytać TUTAJ (po kliknięciu otworzy się nowa karta przeglądarki)

„Odmowa”: Rafał Milach / Wystawa fotograficzna, więcej można przeczytać TUTAJ (po kliknięciu otworzy się nowa karta przeglądarki)

Organizator
Partner
Współorganizator
Główny patron medialny
Ta strona wykorzystuje pliki cookies w celu zapewnienia wygody przy korzystaniu z pełnej funkcjonalności. Warunki przechowywania i dostępu do plików cookies można zmienić w ustawieniach przeglądarki.