German Design Award dla Ars Cameralis
↑ fot. Radosław Kaźmierczak
Identyfikacja wizualna ⅩⅩⅡ Festiwalu Ars Cameralis 2013 otrzymała prestiżową nagrodę German Design Award, przyznawaną co roku przez German Design Council. To jedna z najbardziej poważanych nagród w dziedzinie projektowania na świecie!
Jury, w skład którego wchodziło wielu uznanych światowych projektantów (m.in. Erik Spiekermann, Lukas Cottrell, Christian Rummel, prof. Markus Weisbeck) przyznało nam główną nagrodę w kategorii identyfikacja wizualna (Corporate and Brand Design), uzasadniając swój wybór w następujący sposób:
„za motto festiwalu Ars Cameralis 2013 obrano słowa włoskiego filozofa renesansu, Pico della Mirandoli: »…wiem to, czego nie wiedzą inni«. Projektantom materiałów informacyjnych przyświecały językowe wariacje na temat tego cytatu. Efekt jest tyle uderzający, co rozpoznawalny”.
Za projekt identyfikacji odpowiada Marta Gawin, utalentowana śląska projektantka komunikacji wizualnej. Ważnym elementem projektu są rozwinięcia hasła festiwalowego, zinterpretowane literniczo przez katowickiego malarza Michała Minora, które w zestawieniu z surową typografią warstwy informacyjnej, posłużyły jako główny motyw wizerunku festiwalu. Z Martą Gawin Instytucja współpracuje od 2011 roku, kiedy to projektantka opracowała identyfikację wizualną oraz materiały promocyjne dla objazdowej galerii Mobilny Kontener Designu, nagrodzonej w kategorii grafika użytkowa w konkursie Śląska Rzecz. Współpraca z Martą przynosi wymierne efekty. German Design Award jest bowiem kolejną ważną nagrodą dla Ars Cameralis i Marty Gawin. Wspólne projekty otrzymały także European Design Award (za identyfikacje festiwalową z 2012 roku), srebro w konkursie Klubu Twórców Reklamy 2013 (identyfikacja festiwalu z 2013).
„Współpraca z Martą jest dla nas niezwykle ważna: to projektantka otwarta, poszukująca, starająca się zawsze jak najpełniej rozpoznać założenia towarzyszące danej edycji festiwalu. Ma analityczne i kompleksowe podejście do procesu tworzenia każdego projektu. To bardzo dobry model współpracy, w którym projektant w sposób przemyślany odpowiada na potrzeby instytucji, omawia je z nią i wspólnie wypracowuje odpowiednie rozwiązanie. Dzięki temu powstaje spójny, pełny komunikat dla odbiorcy, który w naszym wypadku jest festiwalową publicznością” — mówi Jakub Swat z Ars Cameralis, na co dzień odpowiedzialny za współpracę z grafikami oraz nadzorujący produkcje materiałów promocyjnych festiwalu.
Nagroda German Design Award przyznawana jest w dwudziestu kategoriach, nagradzane są projekty najwyższej jakości, innowacyjne dla międzynarodowego designu. Spośród 2 250 nadesłanych projektów wybrano dziesięć projektów w kategorii Excellent Communications Design, 10 projektów w kategorii product design oraz wyróżniono sześcioro młodych designerów.
Więcej o ⅩⅩⅡ Festiwalu Ars Cameralis można przeczytać TUTAJ (po kliknięciu otworzy się nowa karta przeglądarki).