Roman Cieślewicz i chantalpetit. En tête à tête / Twarzą w twarz
14 listopada 2019, G. 18:00
Galeria ASP Rondo Sztuki / Katowice
↑ fot. Radosław Kaźmierczak
ⅩⅩⅧ Festiwal Ars Cameralis
Zapraszamy do katowickiej Galerii ASP Rondo Sztuki, w której odbędzie się niezwykła wystawa „Roman Cieślewicz i chantalpetit. En tête à tête / Twarzą w twarz”. Wernisaż, podczas którego wystąpi paryski DJ Fabrice de Feo, odbędzie się 14 listopada o godzinie 18:00, wstęp wolny. Następnego dnia o godzinie 15:00 — oprowadzanie kuratorskie z udziałem chantalpetit i kuratora Alexandre’a Devaux. Wystawa potrwa do 19 grudnia 2019.
Projekt dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury. Współorganizatorami wystawy są Galeria ASP Rondo Sztuki w Katowicach, Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach, Miasto Katowice, a partnerami — Atelier Clot, Bramsen & Georges oraz szkoła Peningen (l’école de direction artistique et d’architecture intérieure).
W ramach ⅩⅩⅧ Festiwalu Ars Cameralis po raz pierwszy zostaną zaprezentowane prace znakomitego polskiego grafika i jego długoletniej partnerki. Roman Cieślewicz i chantalpetit poznali się w 1978 roku na spotkaniu zorganizowanym z okazji rocznicy powstania przeglądu artystyczno-literackiego „Le Fou parle”, w którym oboje publikowali swoje prace. Trzy lata później przenieśli się na paryskie przedmieścia do Malakoff, gdzie tworzyli dzieła w sąsiadujących pracowniach w pobliżu domu.
Z bogatego archiwum chantalpetit wybrano oryginalne prace Romana Cieślewicza — zarówno te, które uczyniły go sławnym, jak i te które nigdy wcześniej nie były wystawiane. Zestawienie prac obojga artystów wytworzyło swoistą interakcję i ukazało pewne współzależności, między innymi poszukiwania formalne wokół „figuracji głowy” — wielokształtnej, multimedialnej, celowo zwielokrotnionej.
Więcej o artystach
ROMAN CIEŚLEWICZ
Urodzony w 1930 roku we Lwowie. Jeden z najważniejszych grafików drugiej połowy XX wieku, współtwórca Polskiej Szkoły Plakatu, członek Związku Polskich Artystów Plastyków. W centrum jego artystycznych zainteresowań znajdował się plakat, grafika prasowa i wydawnicza, typografia, fotografia, fotomontaż, a także wystawiennictwo. Studiował na Wydziale Plakatu ASP w Krakowie. Współpracował z wydawnictwami: WAG, RSW „Ruch”, PIW, Czytelnik, Iskry, WAiF, a także licznymi teatrami i instytucjami artystycznymi. Opracował kształt graficzny katalogów warszawskiej Galerii Współczesnej, miesięczników „Polska” oraz „Ty i Ja”, którego był dyrektorem artystycznym w latach 1959–62. Zaprojektował grafikę na liczne wystawy, m.in. w Pawilonie Polskim na Targach Lipskich, Moskwie, Pekinie czy na Międzynarodowych Targach Poznańskich (lata 1957–63). Na początku 1963 roku wyjechał do Essen, później przeniósł się do Włoch, by ostatecznie osiąść wraz z rodziną w Paryżu, gdzie mieszkał i tworzył do końca życia. W latach 60. był dyrektorem artystycznym pisma „Elle”, współpracował z magazynem „Vogue”, opracował formułę graficzną pisma artystycznego „Opus International”, magazynu „Musique en Jeu” czy kwartalnika „Kitsch”. Wykonał liczne projekty graficzne dla wydawnictw: Hachette, Hazan oraz Galeries Lafayette i Musée Picasso. Uznanie przyniosły artyście projekty układów graficznych do katalogów wielkich, prestiżowych wystaw w paryskim Centrum Pompidou. Był dyrektorem artystycznym agencji reklamowej M.A.F.I.A. Dla grupy Panique, której był członkiem, zaprojektował i wydał dwa numery czasopisma „informacji panicznej” — „Kamikaze I” (1976) oraz „Kamikaze II” (1991). W latach 1973–75 w paryskiej Ecole Nationale Supérieure des Arts Décoratifs prowadził Pracownię Form Wizualnych, a w latach 1975–96 pracownię dyplomową grafiki w Ecole Supérieure des Arts Graphique. Był stale obecny w życiu artystycznym rodzinnego kraju, zrealizował między innymi serię plakatów dla Opery Warszawskiej. Wśród najważniejszych wyróżnień w kraju i zagranicą na uwagę zasługują główne nagrody przyznane podczas pierwszych 5 edycji Biennale Plakatu Polskiego w Katowicach, w latach 1965–73. Roman Cieślewicz zmarł 21 stycznia 1996 roku w Paryżu.
CHANTAL PETIT-CIEŚLEWICZ (chantalpetit)
Urodzona w 1951 roku w Agadirze (Maroko). W latach 70. rysowała dla różnych czasopism i wydawnictw, zadebiutowała jako malarka, była również członkinią grupy teatralnej GEL (Groupe d’Expression Libre). Stworzyła scenografię do kilku spektakli, m.in. dla Rogera Blina. W 1980 roku po raz pierwszy zaprezentowała swoje prace na wystawie grupy Panique („Panique universelle”, Maison de la culture de Rennes, 1980/81). W tym czasie wzbogaciła swoją twórczość o rzeźbę, instalacje i wideo. Od 1987 roku wykłada w ESAG – wyższej szkole projektowania, grafiki i architektury w Paryżu, a od 1990 wykłada rysunek w Penninghen School, w której uczył również Cieślewicz. Bogata twórczość chantalpetit eksploruje temat pamięci zbiorowej poszukującej korzeni, który rozwija poprzez serie obrazów, rysunków, rzeźb, ale także instalacji i filmów wideo.