Menu

Wystawa: Bartek Buczek. Kolarz

14 — 28 września 2019
Galeria ASP w Katowicach Rondo Sztuki

↑ Kadr z filmu Michała Gayera

ⅩⅩⅧ Festiwal Ars Cameralis

W dniach 14 — 28 września w katowickiej Galerii Rondo Sztuki odbędzie się wystawa, która będzie swoistym prologiem ⅩⅩⅧ Festiwalu Ars Cameralis. Do udziału w swoim projekcie „Kolarz” Bartek Buczek zaprosił: Przemka Branasa, Rafała Dominika, Michała Gayera, Martynę Kielesinską, Karola Radziszewskiego, Filipa Rybkowskiego, Jana Szewczyka, Konrada Żukowskiego. Kuratorem wystawy, której wernisaż odbędzie się 14 września o godzinie 18:00, jest Michał Suchora.

W błyskotliwej książce „Lo potevo far anch’io” („Też bym tak potrafił”) włoski kurator Franesco Bonami opisał kluczowe dzieła i postawy twórcze ostatnich stu lat używając do tego metafor kulinarnych i footballowych. Odwołał się tym samym do dwóch największych miłości swoich rodaków. Według Bonami dzieła sztuki podzielić można na te rozgotowane i te al dente. Artysta może zostać królem strzelców lub zaliczać same spalone (ciekawe, że po polsku ten akurat zwrot mógłby być swobodnie użyty w obu dyskursach). Skierowana do szerokiej publiczności książka miała pomóc zwykłemu zjadaczowi chleba (sic!) zrozumieć, jakimi prawami rządzi się sztuka po Duchampie.

Bartek Buczek, artysta i kolarz-amator, poszedł o krok dalej. W swoim najnowszym projekcie scalił w jedno sztukę i kolarstwo, zatarł między nimi granice fizyczne, semantyczne i tożsamościowe. Pokazane na wystawie prace jego i zaproszonych do projektu artystów balansują na granicy dwóch, pozornie doskonale rozdzielnych światów. Istotnym aspektem jest tu choćby skupienie na formie. Świat kolarskich akcesoriów jest pod tym względem szczególnie wyrafinowany. Kaski, kierownice, ramy, kostiumy, oprócz funkcji czysto praktycznych, są niezwykle dopracowanymi przedmiotami designerskiego kultu. Żadne względy praktyczne nie tłumaczą też, dlaczego kaski stają się przedmiotami kolekcjonerskimi, a fora internetowe pełne są emocjonalnych wpisów na temat doskonałości sprzętu kolarskiego, nie tak znowu odległych od recenzji wystaw sztuki.

Uwielbienie to nie jest jednak wyłącznie kwestią estetyki. Fetyszyzowanie ekwipunku wynika bowiem w równej mierze z ich doskonałych parametrów, wpływających na osiągane rezultaty sportowe. Nastawienie na rozwinięcie jak największej prędkości powoduje, że podstawową własnością braną pod uwagę jest aerodynamiczny kształt oraz doskonałe dopasowanie do ciała użytkownika. Hiperrealistyczne obrazy Buczka przedstawiające kaski kolarskie ilustrują, jak sto lat temu rzeźby włoskich futurystów, fascynacje prędkością zamkniętą w przedmiocie.

Nieodłączną częścią  bycia tak artystą jak sportowcem, jest konieczność (lub czerpana z tego przyjemność) bycia oglądanym. W przypadku kolarzy, jak mało których sportowców, charakterystyczny strój jest przyczynkiem do eksponowania muskulatury. Wykonane z obcisłej lycry wielobarwne kostiumy zasłaniają tylko tyle ciała, ile to konieczne. Nabrzmiałe uda i łydki są w świecie kolarskim  symbolem statusu i miejsca w hierarchii w grupie. Potrzebę bycia obiektem voyeurystycznego spojrzenia podkreśla seria wykonywanych w przestrzeni wystawy treningów/performance’ów, których Buczek jest autorem i wykonawcą.

„Kolarz” Bartka Buczka staje się metaforą artysty i świata sztuki. Terminy takie jak doping, peleton czy żółta koszulka lidera nabierają w stworzonym przez autora kontekście nowego znaczenia.

Projekt objęty mecenatem Miasta Katowice.

Polecamy

  • 07.11.2022

    Wojciech Prażmowski: Sny ze srebra

    Wystawa retrospektywna Wojciecha Prażmowskiego, reprezentanta nurtu fotografii kreacyjnej i twórcy „foto – obiektów”.

  • 17.11.2022

    Mischa Kuball: Przestrzenie referencyjne

    Pierwsza retrospektywna prezentacja twórczości niemieckiego artysty jest realizowana w ramach piątej edycji projektu „Więcej światła!”.

  • 29.11.2022

    Dziękujemy

    Kolejny listopad wypełniony muzyką, literaturą i sztukami wizualnymi już za nami. Dziękujemy za obecność!

  • 03.10.2022

    ⅩⅩⅩⅠ Festiwal Ars Cameralis

    Koncerty, spotkania literackie, pokazy filmowe, warsztaty i wystawy — zapraszamy na wspólne spędzanie jesiennych wieczorów.

  • 16.10.2022

    Roger A. Deakins: Byways / Bezdroża

    W ramach tegorocznego Festiwalu zapraszamy na wystawę fotograficzną, na której zaprezentujemy zupełnie inne oblicze znakomitego operatora filmowego.

Ta strona wykorzystuje pliki cookies w celu zapewnienia wygody przy korzystaniu z pełnej funkcjonalności. Warunki przechowywania i dostępu do plików cookies można zmienić w ustawieniach przeglądarki.