Menu

ⅩⅩⅩⅢ Festiwal Ars Cameralis

6 → 30.11.2024
Bielsko-Biała | Gliwice | Katowice | Sosnowiec

Miłość

Mogłoby się wydawać, że wybór tegorocznego hasła to całkiem ryzykowne przedsięwzięcie. Niewątpliwie, w obecnych czasach słowo „miłość” straciło moc, zostało wytarte ze znaczeń, stało się wyświechtane, niemal całkowicie przeźroczyste. Współczesny, stechnologizowany świat pełen jest pułapek i zagrożeń: wojna w Ukrainie, wojna na Bliskim Wschodzie, konflikty zbrojne niemal w każdym zakątku świata, polityczny niepokój i brak ekonomicznej stabilizacji, rozwój technologiczny, fake newsy i obawy przed sztuczną inteligencją, a jeszcze do tego nieuleczone traumy postpandemiczne (aż kusi, by do tegorocznego hasła Festiwalu dopisać kilka kolejnych słów: „w czasach zarazy”). Współcześnie coraz częściej uciekamy przed bliskością, zamykamy się, dystansujemy i zanurzamy w samotności. Odsuwamy się od społeczeństwa, a nawet od tych nam najbliższych: rodziny, partnerów i partnerek, przyjaciół, budujemy bariery i patrzymy na świat zza szyby, z bezpiecznego dystansu.

Chcemy przeciwdziałać temu wycofaniu, głosić powrót do uczuć, abyśmy przestali się ich wstydzić i zaczęli mówić o nich głośno. Dlatego, na przekór otaczającej nas rzeczywistości, postanowiliśmy skierować uwagę właśnie na MIŁOŚĆ. A nawet więcej: nie boimy ocierać się o banał. W końcu to właśnie miłość leży u podstaw. Wszystkiego.

Przecież Mark Steinmetz oraz Joanna Helander i Bo Person muszą – chociażby tylko na chwilę — zakochać się w podmiotach i przedmiotach, zanim nacisną spust migawki aparatu czy zaczną filmować. Przecież wielce intrygująca muzyka Enji nie powstałaby bez tęsknoty artystki za krajem, z którego pochodzi. Przecież projekt „TOŃ” Antoniny Car & Niczos jest opowieścią o miłości, ale też o stracie, zmaganiach z cierpieniem i tęsknotą. Przecież najnowszy album Shabaki „Perceive Its Beauty, Acknowledge Its Grace” zabiera nas w niezapomnianą podróż, podczas której i dla uczuć znajdzie się miejsce.

W listopadzie spotkamy miłość w każdym aspekcie twórczej realizacji: fotografii, filmie (nawet jeśli będą to filmy komediowe), dźwiękach (nawet tych najbardziej eksperymentalnych, jak w twórczości grupy 33) czy słowie. Podczas tegorocznej, trzydziestej trzeciej już edycji Festiwalu Ars Cameralis porozmawiamy o różnych obliczach miłości: Małgorzata Lebda, Kamił Błoch i Anna Cieplak zgłębią tajniki czułości, Anthony Passeron opowie Paulinie Małochleb o rodzinnych tajemnicach, Marcin Oskar Czarnik, Olga Górska i Monika Ochędowska pokażą perspektywę queerową, a Monika Muskała opowie o swoich bohaterach w obliczu rozpadu miłości Zajmiemy się także cielesną zmysłowością podczas warsztatów z Bożką Rydlewską.

Na początku lat dziewięćdziesiątych niemiecki muzyk z gatunku eurodance Haddaway pytał „What is love”? Listopad wydaje się być idealnym miesiącem, by spróbować odpowiedzieć na to pytanie. Festiwal Ars Cameralis podrzuca bowiem liczne tropy, a jego program jest bogaty i niezwykle różnorodny. Zachęcamy do wspólnych poszukiwań.

Wydarzenia

Koncerty

Zaproszeni artyści: 33 (Alexander Iezzi, Billy Bultheel, Ivan Cheng), Bo Ningen, Antonina Car & Niczos, Cohaere Ensemble, Enji, Fågelle, Keeley Forsyth, Kosmonauci, STRFKR, Shabaka, The KVB, The Sixteen

Literatura | dyskusje, spotkania

Zaproszeni artyści: Kamil Błoch, Anna Cieplak, Marcin Oskar Czarnik, Monika Glosowitz, Magdalena Gościniak, Olga Górska, Eliza Kącka, Małgorzata Lebda, Zbigniew Machej, Paulina Małochleb, Anna Matysiak, Magdalena Moskal, Monika Muskała, Monika Ochędowska, Anthony Passeron

Pokazy filmowe

BAFTA 2024 Shorts | Pokazy filmów krótkometrażowych organizowane we współpracy z British Council oraz BAFTA
→ Filmy fabularne: „Festival of Slaps”, reż. Abdou Cissé | „Gorka”, reż. Joe Weiland | „Jellyfish and Lobster”, reż. Yasmin Afifi | „Such a Lovely Day”, reż. Simon Woods | „Yellow” | reż. Elham Ehsas
→ Animacje: „Crab Day”, reż. Ross Stringer | „Visible Mending”, reż. Samantha Moore | „Wild Summon”, reż. Karni Arieli, Saul Freed

Mini przegląd screwball comedy „Ona i on w krainie pomyłek”
→ „Ich noce”, reż. Frank Capra, 1934
→ „Naga prawda”, reż. Leo McCarey, 1937
→ „Filadelfijska opowieść”, reż. George Cukor, 1940

Sztuki wizualne | warsztaty i wystawy

„Joanna Helander & Bo Persson. Podążając za cieniem” | wystawa odsłaniająca fotograficzno-filmowe imaginarium Joanny Helander współtworzone z Bo Perssonem

„Mark Steinmetz. Odkrywając światłość | Taken from Light” | wystawa czarno-białych fotografii

„Ogród rozkoszy” | warsztaty w technice pop-up, które poprowadziła Bożka Rydlewska

  • Godło z żółtym orłem na niebieskiej tarczy. Po prawej niebieski napis
Organizator:
Partnerzy:
Współorganizatorzy:
Patronat medialny:
Bilety:
Ta strona wykorzystuje pliki cookies w celu zapewnienia wygody przy korzystaniu z pełnej funkcjonalności. Warunki przechowywania i dostępu do plików cookies można zmienić w ustawieniach przeglądarki.