Podniebna podróż / Pedaleando Hacia el Cielo
10 czerwca 2017
Centrum Edukacji i Biznesu „Nowe Gliwice”
Finał INDUSTRIADY 2017
„Od połowy ⅩⅨ wieku dotychczasowy pełen dramatyzmu i napięcia bezruch zostaje zastąpiony nowym, niezwykle intensywnym i wyczerpującym wszechświatem. Przyspieszenie rytmu życia, którego metaforycznym symbolem staje się maszyna, powoduje zmianę pejzażu, mentalnego i realnego, otwierającego się na modernizację miast, kreującego nowy precyzyjnie wyznaczony i wyczerpujący wszechświat. Nowe życie, któremu będzie towarzyszyć dźwięk żelaza, błysk elektrycznych świateł, warkot silników, równocześnie odciśnie swoje piętno na obowiązujących, tradycyjnych stosunkach społecznych. Maszyna narzuca człowiekowi nowy, surowy reżim czasowy, z drugiej strony doprowadzi do indywidualizacji i samotności, a także powierzchowności interakcji międzyludzkich. Na piedestale nowych wartości pojawia się: rzetelność, punktualność, dokładność i precyzja, które determinują nowy porządek społeczny, wpisujący się w intensywne i burzliwe życie zindustrializowanego miejskiego krajobrazu. Nowy rytm odciska równocześnie piętno na sztuce, gdzie zatriumfuje symultaniczność czasu i przestrzeni, stając się jego najważniejszym tematem oraz zasadą formalną i strukturalną sztuki”. / Marek Zieliński, dyrektor Instytucji Kultury Ars Cameralis
Widowiskowy spektakl belgijskiego Teatru Tol — „Podniebna podróż / Pedaleando Hacia el Cielo” w niezwykły sposób podsumował INDUSTRIADĘ 2017. Ta teatralna uczta z industrialną historią w tle jest opowieścią o potrzebie bliskości, ludzkich pragnieniach, aniołach i muzykach balansujących pomiędzy niebem a ziemią. Okrągła konstrukcja z podpiętymi szalejącymi rowerami zawieszona nad głowami publiczności stała się ucieleśnieniem ludzkich marzeń i w umowny sposób przeniosła widzów w świat magii i wyobraźni, symboliczną podróż dookoła świata, a wszystko przy dźwiękach skrzypiec i operowych arii. Nieustanne współistnienie maszyny i aktora wplotło w opowieść refleksję o wzajemnym oddziaływaniu człowieka i maszyny, jak również przekonywało, że współczesne życie nie byłoby możliwe bez udziału techniki i toczy się w wyznaczonym przez nią rytmie. Przed widowiskiem uczestnicy wydarzenia finałowego mogli zrelaksować się w strefie chill outu, posłuchać młodych śląskich artystów (Velveteve, Yoachim oraz Max Bravura), a tuż przed spektaklem podziwiać wielkoformatową projekcję multimedialną Słychać nawet oddech maszyn, prezentowaną na elewacji jednego z zabytkowych budynków.
Wydarzenie powstało dzięki finansowemu zaangażowaniu samorządu Województwa Śląskiego i Miasta Gliwice. Partnerem wydarzenia była Górnośląska Agencja Przedsiębiorczości i Rozwoju Sp. z o.o. oraz Flanders State of the Art.
Galeria
Szczegóły programu
Harmonogram
19:00 — 19:45 → Koncert: Velveteve
20:00 — 20:45 → Koncert: Yoachim
21:00 — 21:45 → Koncert: Max Bravura
22:00 — 22:15 → Projekcja: Słychać nawet oddech maszyn
22:15 — 23:00 → Spektakl: Podniebna Podróż
Velveteve — koncert
Pseudonim artystyczny Ewy Aksamit, urodzonej w Gliwicach wokalistki, kompozytorki, producentki i autorki tekstów. Velveteve to projekt łączący w sobie trip-hopowy beat, liryczne wokale i jazzową harmonię w elektronicznej formie. Więcej o artystce można znaleźć TUTAJ (po kliknięciu otworzy się nowa karta przeglądarki).
Yoachim — koncert
Artysta związany z muzyką od wczesnego dzieciństwa, absolwent Akademii Muzycznej w Katowicach. Współpracuje z niemiecką sceną muzyki klubowej i elektronicznej. Jego utwory to wypadkowa lirycznych tekstów i elektronicznego pazura, gdzieś pomiędzy takimi obszarami, jak alternative pop a synth pop. Więcej o artyście można znaleźć TUTAJ (po kliknięciu otworzy się nowa karta przeglądarki).
Max Bravura — koncert
Muzycy mają w swoim dorobku wydaną własnym nakładem epkę „How Bravura” i liczne koncerty niemal w całym kraju (także na antenie radiowej Czwórki). Połączenie gitarowego folku, synth-popu podbite post-punkową energią — to chyba najlepsze określenie ich muzyki. Więcej o artystach można znaleźć TUTAJ (po kliknięciu otworzy się nowa karta przeglądarki).
Theater Tol — spektakl
Założony w 1998 roku międzynarodowy zespół teatru muzycznego z siedzibą w Antwerpii (Belgia), tworzący plenerowe spektakle, w których słowo zostało zastąpione przez wspaniałe aktorstwo, ruch i muzykę. Występował niemalże na całym świecie. Spektakle Teatru Tol cechuje rozmach i precyzja oraz nastrój pełen poezji. Artyści komunikują się językiem oryginalnym, bogatym wizualnie i muzycznie. W skład zespołu wchodzą współtwórcy każdego spektaklu — muzycy, tancerze, projektanci, styliści, technicy i aktorzy, którzy działają pod kierownictwem artystycznym Lot Seuentjens.
Więcej o artystach można znaleźć TUTAJ (po kliknięciu otworzy się nowa karta przeglądarki, tekst po angielsku).