Bach na Wielkanoc
01.04. / G. 18:00
Ruiny Teatru Victoria / Gliwice
↑ Bachcelona Consort
Projekt „Śląskie! Europa!”
1 maja 2024 roku przypada 20. rocznica wstąpienia Polski do Unii Europejskiej. W związku z tym Instytucja Kultury Ars Cameralis wraz z partnerami przygotowuje cykl wydarzeń kulturalnych pod wspólnym hasłem „Śląskie! Europa!”. Inauguracja projektu odbędzie się w Poniedziałek Wielkanocny.
Zapraszamy na wieczór poświęcony Janowi Sebastianowi Bachowi — znakomitemu kompozytorowi, geniuszowi baroku i autorowi najczęściej wykonywanych dzieł w historii — który odbędzie się 1 kwietnia o godzinie 18:00 w Ruinach Teatru Victoria w Gliwicach. Koncert odbędzie się w ramach All’improvviso 17. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Dawnej Improwizowanej (więcej o Festiwalu można przeczytać TUTAJ → po kliknięciu otworzy się nowa karta przeglądarki).
Jednym z najsłynniejszych dzieł muzyki pasyjnej jest skomponowany w 1736 roku utwór „Stabat Mater” Giovanniego Battisty Pergolesiego, opowiadający o Maryi u stóp ukrzyżowanego Jezusa. Ta opowieść o oddaniu i bezwarunkowej miłości jest wykonywana na całym świecie w Wielkim Tygodniu. Kilka lat po powstaniu „Stabat Mater” partyturą utworu zajął się Jan Sebastian Bach i stworzył własną wersję. Tak powstała kantata „Tilge, Höchster, meine Sünden” [Wymaż, Najwyższy, moje grzechy] BWV 1083, w której Bach wzbogaca orkiestrowo i harmonicznie dzieło Pergolesiego oraz podkłada inny tekst — adaptację Psalmu 51. Utwór zostanie wykonany w Gliwicach przez utalentowane solistki Larę Morger i Maëlys Robinne oraz orkiestrę Bachcelona Consort, która wystąpi w Polsce po raz pierwszy.
Koncert odbędzie się pod kierownictwem muzycznym Daniela Tarridy, założyciela i dyrektora Bachcelona Festival w Barcelonie i Edinbach Festival w Edynburgu. W programie znalazły się także inne utwory Jana Sebastiana Bacha, między innymi chorał „Christ lag in Todesbanden” [Chrystus leżał w więzach śmierci] BWV 4 i kantata na Niedzielę Wielkanocną „Der Himmel lacht! Die Erde jubilieret” [Śmieją się niebiosa! Ziemia krzyczy z radości] BWV 31. Bilety w cenie 45 zł / 20 zł (ulgowe) są dostępne na portalu Ticketmaster (TUTAJ → po kliknięciu otworzy się nowa karta przeglądarki) oraz w Centrum Informacji Kulturalnej i Turystycznej w Gliwicach. Szczegóły programu oraz informacje o występujących artystach można znaleźć poniżej.
To będzie niepowtarzalna okazja do wspólnej kontemplacji i muzycznego świętowania Poniedziałku Wielkanocnego. Serdecznie zapraszamy!
Szczegółowe informacje
PROGRAM
→ Kantata „Christ lag in Todesbanden” BWV 4 (fragmenty)
1. Sinfonia
3. Duet „Den Tod niemand zwingen kunnt”
8. Chorał „Wir essen und leben wohl”
→ Chorał „Christ lag in Todesbanden” BWV 625
→ Adagio z Oratorium na Wielkanoc BWV 249
→ Kantata „Der Himmel lacht! Die Erde jubilieret” BWV 31 (fragmenty)
7. Recytatyw „Weil dann das Haupt sein Glied”
8-9. Aria i chorał „Letzte Stunde, brich herein”
→ Chorał „Wenn mein Stündlein vorhanden ist” BWV 428
→ Kantata „Tilge, Höchster, meine Sünden” BWV 1083
1. „Tilge, Höchster, meine Sünden”
2. „Ist mein Herz in Missetaten”
3. „Missetaten, die mich drücken”
4. „Dich erzürnt mein Tun und Lassen”
5. „Wer wird seine Schuld verneinen”
6. „Siehe! Ich bin in Sünd empfangen”
7. „Sieh, du willst die Wahrheit haben”
8. „Wasche mich doch rein von Sünden”
9. „Lass mich Freud und Wonne spüren”
10. „Schaue nicht auf meine Sünden”
11. „Öffne Lippen, Mund und Seele”
12. „Denn du willst kein Opfer haben”
13. „Lass dein Zion blühend dauern”
BACHCELONA CONSORT
Orkiestra pod artystycznym kierownictwem klawesynisty Daniela Tarridy, którą tworzą znakomici muzycy różnych narodowości mieszkający w Barcelonie. Jako gospodarze Bachcelona Festival współpracowali z czołowymi wykonawcami muzyki dawnej, jak Václav Luks, Shunsuke Sato, Ton Koopman czy Masaaki Suzuki. Artyści regularnie goszczą również na najważniejszych festiwalach muzyki dawnej, jak FeMÀS w Sewilli, Semana de Música Religiosa w Cuenca, Festiwal Muzyki Dawnej w Gijón, Festiwal Bachowski w Saint Donat czy BRQ Vantaa Festival.
SKŁAD:
Daniel Tarrida, kierownictwo muzyczne
Katy Elkin, obój
Ignacio Ramal, skrzypce
Cristina Altemir, skrzypce
Núria Pujolràs, altówka
Guillermo Turina, wiolonczela
Alberto Jara, violone
Daniel Tarrida, organy i kierownictwo artystyczne
DANIEL TARRIDA
Naukę gry na fortepianie rozpoczął u Alberta Giméneza Attenelle’a, a edukację muzyczną kontynuował u Carmen Valero i Antoniego Bessesa. Założyciel i dyrektora Bachcelona Festival w Barcelonie i Edinbach Festival w Edynburgu, w ramach których współpracował z uznanymi artystami, jak Tom Koopman, Klaus Mertens, Stephan Macleod, Shunske Sato, Philippe Thuriot, Clara Pouvreau czy Sebastian Küchler-Blessing.
Daniel Tarrida pracował także nad projektami scenicznymi nawiązującymi do muzyki klasycznej, jak chociażby spektaklami Gran Teatre del Liceu w Barcelonie „Somiant el carnaval dels animals” i „La casa flotante” oraz spektaklem „El castillo rojo”, którego premiera odbyła się na 58. Międzynarodowym Festiwalu Muzyki i Tańca w Grenadzie.
MAËLYS ROBINNE (sopran)
Edukację muzyczną rozpoczęła we Francji, gdzie studiowała interpretację muzyki barokowej w Centre de Musique Baroque w Wersalu. Kształciła się również w dziedzinie interpretacji śpiewu lirycznego w Escuela Superior de Música de Cataluña (ESMUC) w Barcelonie u profesorki Margaridy Natividade oraz w Konserwatorium Paryskim pod skrzydłami profesorki Anne Constantin.
Maëlys Robinne koncertowała z katalońskimi i francuskimi chórami, jak Capella Reial de Catalunya, Ensemble La Fenice, Cor Cererols, Cor Noctes i Chœur In Paradisum. Jako solistka wykonywała między innymi „Stabat Mater” Schuberta, „Mesjasza” Händla, „Requiem” Mozarta, „Requiem” Fauré’go, „Pasję według św. Jana” i liczne kantaty Bacha, a także występowała w produkcjach operowych „Les Mystères d’Isis” Lachnitha, „La Serva Padrona” Pergolesiego, „Cendrillon” Viardota i „Un Avvertimento ai celos” Garcii.
LARA MORGER (alt)
Hiszpańska mezzosopranistka, wykształcona we Fryburgu i Lipsku, specjalizująca się w muzyce barokowej. Prowadziła kursy mistrzowskie w European Hanse-Ensemble (wspólnie z Ulrike Hofbauer), Bachakademie Stuttgart (wspólnie z Emmą Kirkby, Jamesem Gilchristem i Peterem Kooijem) oraz warsztaty z Tonem Koopmanem, Lią Serafini i Claudine Ansermet. Wokalistka interpretowała role w operach Händlowskich, dzieła „Ehre sei dir Gott gesungen” i kantaty Bacha, jako solistka wykonywała „Pasję według św. Joanny” czy „Donner Ode” Telemanna.
Lara Morger koncertowała z wieloma zespołami, między innymi z Vocal Ensemble of Bachstifung St. Gallen, Tammurriata a l’Innsbrucker Festtage Alter Musik i el 54eme Festival de musique de La Chaise-Dieu. Na swoim koncie ma także współpracę ze znakomitymi reżyserami, jak Wolfgang Katschner, Hans-Christoph Rademann, Christoph Andreas Schäfer, Frank Markowitsch czy Jérémie Rhorer.
fot. Cyrus Allyar