Bałkańskie mosty
10 listopada 2018, G. 19.00
Teatr Śląski – Scena w Malarni w Katowicach
ⅩⅩⅦ Festiwal Ars Cameralis
Przez ostatnie dziesięciolecia bałkański tygiel kulturowy był źródłem niezliczonej ilości tragedii i dramatów. Przyniósł jednak także fascynujące międzykulturowe objawienia, zrodzone z frapującego, choć nie zawsze łatwego sąsiedztwa, wymagającego zajęcia jasnego stanowiska w kwestii dookreślenia swego miejsca na mapie. Odniesienia do geopolitycznego i historycznego kontekstu, artystyczne i estetyczne próby odnalezienia języka opisującego kondycję współczesnych bałkańskich kultur wiążą się coraz częściej z uwzględnieniem pojęć takich jak transfer kulturowy, mobilność, transkulturowość, usieciowienie oraz „(od)budowanie mostów” jako wyraz współpracy i wspólnoty.
Zapraszamy na dyskusję poświęconą zarówno dążeniom do podkreślania narodowej i kulturowej odrębności, jak i poczuciu, że twórczość zawsze pozostaje w pewnej sieci relacji. O rozwijaniu wyobraźni dialogu oraz wymianie treści porozmawiają: Goran Ferčec — dramatopisarz i prozaik, współrealizator projektów teatralnych z Chorwacji, Milena Minja Bogavac — pisarka i reżyserka teatralna z Serbii, Tanja Šljivar — dramatopisarka z Bośni i Hercegowiny. Po prezentacjach literackich odbędzie się koncert serbskiego pisarza, muzyka i grafika: Daniel Kovač and His Autumn Orchestra.
Wydarzenie odbywa się we współpracy z Zakładem Teorii Literatury i Translacji Instytutu Filologii Słowiańskiej Wydziału Filologicznego Uniwersytetu Śląskiego — organizatorami międzynarodowej konferencji naukowo-artystycznej „Od mobilności do interakcji”. Bilety na wydarzenie są dostępne na portalach Biletomat, Ticketmaster, Ticketportal.
Uczestnicy spotkania
GABRIELA ABRASOWICZ
Doktor nauk humanistycznych w zakresie literaturoznawstwa. Absolwentka Instytutu Filologii Słowiańskiej Uniwersytetu Wrocławskiego. Jej rozprawa doktorska była poświęcona twórczości współczesnych serbskich i chorwackich dramatopisarek. Autorka monografii „Dramat ciała, ciało w dramacie. Twórczość serbskich i chorwackich dramatopisarek w latach 1990–2010” oraz serii artykułów naukowych. Obecnie realizuje projekt naukowy „(Trans)pozycje idei w chorwackim i serbskim dramatopisarstwie oraz teatrze (1990–2020). Perspektywa transkulturowa”.
MILENA MINJA BOGAVAC
Serbska pisarka, dramaturżka, reżyserka teatralna, scenarzystka filmowa, poetka i działaczka kultury, zajmuje się również pedagogiką dramy. Ukończyła Wydział Sztuk Dramatycznych w Belgradzie. Jej dramaty tłumaczone były na wiele języków, w tym na polski: ukazały się w antologiach „Serbska ruletka” i „Postpolityczność”. Na podstawie jej tekstów dramatycznych powstały liczne spektakle zrealizowane w serbskich, regionalnych i europejskich teatrach, które prezentowano na międzynarodowych festiwalach teatralnych w całej Europie. Z reżyserką Jeleną Bogavac założyła grupę Drama Mental Studio (DMS), a z reżyserem Vojkanem Arsiciem — Reflektor teatar. W 2016 roku zadebiutowała jako powieściopisarka. Obecnie pracuje jako dyrektorka Teatru w serbskim Šabacu.
GORAN FERČEC
Chorwacki pisarz i dramaturg. Ukończył Akademię Sztuki Dramatycznej w Zagrzebiu. Autor powieści „Tutaj cudów nie będzie” („Ovdje neće biti čuda”), która została doceniona przez jurorów najważniejszych chorwackich konkursów literackich. Książka została przetłumaczona na język macedoński. Opublikował zbiór trzynastu esejów, w których przekazuje fragmenty historii swojej rodziny. Materiał ten powstał jako cykl przygotowywany dla Trzeciego Programu Chorwackiego Radia. Na podstawie jego tekstów w Zagrzebskim Teatrze Młodych powstały spektakle „List do Heinera Müllera” w reżyserii Bojana Đorđeva oraz „Robotnice podczas strajku głodowego” („Radnice u gladovanju”) w reżyserii Olji Lozicy. Współpracował z teatrem Fringe Ensemble z Bonn, Schaubühne Lindenfels z Lipska oraz zagrzebską grupą performerską BADco.
TANJA ŠLJIVAR
Bośniacka dramatopisarka i teatrolożka. Zadebiutowała w wieku dwudziestu kilku lat, równolegle studiując na Wydziale Sztuk Dramatycznych w Belgradzie, a następnie na Uniwersytecie w Gießen (Niemcy). Na swoim koncie ma sześć tekstów dramatycznych, które zostały opublikowane w czasopismach poświęconych teatrowi, antologiach współczesnego dramatu, a także przeniesione na deski teatru w formie spektakli lub czytań scenicznych w Bośni i Hercegowinie, Serbii, Chorwacji, Polsce, Niemczech, Austrii, Hiszpanii i Albanii. Pisze i publikuje również opowiadania, dramaty radiowe, scenariusze i teksty naukowe z zakresu teatrologii. Jej dramaty zostały przetłumaczone na kilkanaście języków. Brała udział w programach rezydencji artystycznych w Grazu, Wiedniu i Prisztinie. Obecnie mieszka i pracuje w Belgradzie.
DANIEL KOVAČ
Serbski muzyk, artysta, pisarz i elektroinżynier. Autor czterech powieści zbudowanych na motywie podróży — istotnego elementu zawodowego i prywatnego życia autora. Członek zespołu rockowego Jarboli (gitara i wokal), z którym wydał pięć albumów. Założyciel folkowo-bluesowej grupy Jesenji Orkestar, która również może pochwalić się pięcioma wydanymi albumami. Pisze wiersze i teksty piosenek, do których komponuje muzykę i które sam wykonuje podczas kameralnych występów. Autor zbioru tekstów i ilustracji „Ciche słowo”. Od czasu do czasu jego grafiki tworzone w programie komputerowym Paint oraz prace konceptualne można zobaczyć na wystawach organizowanych w galeriach i kawiarniach. Na uwagę zasługuje tegoroczna wystawa Daniela Kovača „Uvek može surovije” w belgradzkiej galerii Remont.