Koncert: Barok Ponad Granicami
27.04. / G. 19:00
Ruiny Teatru Victoria / Gliwice
↑ {oh!} Orkiestra, fot. Clemens Manser
Projekt „Śląskie! Europa!”
1 maja 2024 roku przypada 20. rocznica wstąpienia Polski do Unii Europejskiej. W związku z tym Instytucja Kultury Ars Cameralis wraz z partnerami przygotowuje cykl wydarzeń kulturalnych pod wspólnym hasłem „Śląskie! Europa!”.
Zapraszamy na wieczór poświęcony muzyce baroku w wykonaniu {oh!} Orkiestry, czyli najlepszej orkiestry specjalizującej się w wykonawstwie historycznym w Polsce. Koncert pod kierownictwem artystycznym znakomitej skrzypaczki Martyny Pastuszki odbędzie się 27 kwietnia o godzinie 19:00 w Ruinach Teatru Victoria w Gliwicach. Koncert odbędzie się w ramach All’improvviso 17. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Dawnej Improwizowanej (więcej o Festiwalu można przeczytać TUTAJ → po kliknięciu otworzy się nowa karta przeglądarki).
{oh!} Orkiestra przez kilka lat była rezydentem Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Dawnej Improwizowanej All’improvviso w Gliwicach. W trakcie tej współpracy powstało kilka przedsięwzięć operowych, zrealizowanych dzięki partnerstwom z najważniejszymi instytucjami zagranicznymi jak Theater an der Wien w Wiedniu czy Handel Festspiele w Halle, które umocniły pozycję zespołu na scenie europejskiej. Po kilkuletniej przerwie {oh!} Orkiestra wraca do Gliwic, gdzie zaprezentuje program wypełniony muzyką kompozytorów, którzy nie stronili od podróży i czerpali inspiracje z różnych regionów XVII- i XVIII-wiecznej Europy. Podczas koncertu zabrzmią utwory barokowych mistrzów, jak Georg Philipp Telemann czy Georg Friedrich Händel, a także znakomite dzieła Georga Muffata, Francesco Geminianiego czy Charlesa Avisona.
Bilety na koncert (bilet normalny: 45 zł, bilet ulgowy: 20 zł) są dostępne w kasach Teatru Miejskiego w Gliwicach oraz Centrum Informacji Kulturalnej i Turystycznej w Gliwicach, a także na portalu Ticketmaster (TUTAJ → po kliknięciu otworzy się nowa karta przeglądarki). Więcej o programie i artystach można przeczytać poniżej.
Szczegółowe informacje
PROGRAM
Georg Muffat (1653–1704)
Suite Eusebia ze zbioru Florilegium Primum
Georg Philipp Telemann (1681–1767)
Koncert Polski G-dur TWV 43:G7
Charles Avison (1709–1770)
Concerto grosso D-dur wg sonat Domenico Scarlattiego
Francesco Geminiani (1687–1762)
Concerto grosso a-moll op. 3 nr 3
Georg Fridrich Händel (1685–1759)
Concerto grosso a-moll op. 6 nr 4
Francesco Geminiani
Concerto grosso La Folia wg Sonaty op. 5 nr 12 Arcangelo Corellego
{oh!} ORKIESTRA
{oh!} Orkiestra została założona w 2012 roku i od tego czasu stale się rozwija pod przewodnictwem Martyny Pastuszki. Ważnym aspektem działalności artystycznej zespołu jest repertuar operowy i oratoryjny, a {oh!} Orkiestra cieszy się mianem najlepszej orkiestry specjalizującej się w wykonawstwie historycznym w Polsce. Zespół zdobył także uznanie na arenie międzynarodowej, o czym świadczą koncerty w znanych salach koncertowych (między innymi Wigmore Hall w Londynie, Theater an der Wien czy Tchaikovsky Concert Hall w Moskwie) i występy podczas prestiżowych europejskich festiwali (między innymi Bayreuth Baroque Opera Festival, Bachfest Leipzig, Tage Alter Musik Regensburg czy Stockholm Early Music Festival).
{oh!} Orkiestra współpracuje z cenionymi instytucjami kulturalnymi w Polsce, by wymienić tylko Narodową Orkiestrę Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach, Instytut Adama Mickiewicza czy Narodowy Instytut Fryderyka Chopina, który wydał płyty orkiestry poświęcone twórczości Gołąbka i Kurpińskiego oraz album z utworami symfonicznymi Lipińskiego i Moniuszki. {oh!} Orkiestra wydała dotychczas dziesięć albumów, a w 2022 roku była zespołem rezydentem Festiwalu Opery Barokowej w Bayreuth oraz krakowskiego festiwalu Misteria Paschalia (wraz z Martyną Pastuszką jako dyrektorką artystyczną).
{oh!} Orkiestra, razem z Festiwalem Muzyki Dawnej Improwizowanej All’Improvviso w Gliwicach oraz wiedeńską agencją Parnassus Arts Productions, nieustannie odkrywa na nowo zapomniany repertuar operowy baroku. Orkiestra ma na swoim koncie między innymi prawykonania scenicznych wersji „Didone abbandonata” Domenica Sarriego i „Arminio” Johanna Adolfa Hassego, a także koncertowych wersji „Gismondo re di Polonia” Leonarda Vinci i „Il Venceslao” Antonio Caldary.
MARTYNA PASTUSZKA (kierownictwo artystyczne)
Jedna z najbardziej nieszablonowych artystek swojego pokolenia, skrzypaczka, koncertmistrzyni, założycielka specjalizującej się w wykonawstwie historycznym {oh} Orkiestry. Jako dyrektorka artystyczna tego zespołu wskrzesiła wiele zapomnianych dzieł epoki baroku, które często zostały wykonane po raz pierwszy od setek lat.
Martyna Pastuszka występowała na wielu europejskich scenach jako solistka (między innymi z Concerto Copenhagen, Le Parlement de Musique i Orkiestrą Kameralną Aukso) i koncertmistrzyni (między innymi z Ensemble Pygmalion Raphaëla Pichon, Utopia Orchestra Teodora Currentzisa, Capellą Cracoviensis), była również zapraszana do prowadzenia zespołów jako liderka artystyczna i dyrygentka (między innymi Klaipeda Chamber Orchestra, Orkiestra Iuventus). Od 2007 roku prowadzi także klasę skrzypiec barokowych w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach.
Do tej pory Martyna Pastuszka wzięła udział w ponad 60 nagraniach płytowych, z których wiele było nominowanych do prestiżowych nagród, w tym Fryderyka, ICMA, Koryfeusza oraz Paszportu Polityki. W 2023 artystka otrzymała nagrodę Koryfeusz Muzyki Polskiej w kategorii „osobowość roku”.
fot. Magdalena Hałas