Stłumić krzyk kamienia
9 listopada 2019, G. 19:00
Laboratorium Obrazu Ruchomego i Interakcji (LORI, sala 112) / ASP / Katowice
↑ fot. Artur Pławski
ⅩⅩⅧ Festiwal Ars Cameralis
Zderzenie poetów pochodzących z odległych światów, odmiennych literackich przestrzeni i pokoleń. Oto bowiem nobliwy klasyk, który swą poetycką dykcją zaraził całą współczesną literaturę niemiecką, spotka się na scenie z jednym z najciekawszych polskich poetów średniego pokolenia. Fascynujące spotkanie artystycznych strategii wyrosłych z odmiennych doświadczeń, posiadających jednak tożsame przestrzenie — przekonanie o istotności poetyckiego słowa, a także wiarę w jego rangę i moc oddziaływania.
Michael Krüger i Tomasz Różycki mają do zaoferowania nie tylko wiele kunsztownych fraz, ale nade wszystko spójne i piękne wizje świata. Wizje, które po przełożeniu na poetyckie języki, stają się intrygującymi przygodami. Pełniącymi najistotniejszą funkcję literatury, celebrującymi tajemnicę, wskazującymi palcem wprost w miejsce, w którym pęka świat.
Spotkanie w ramach ⅩⅩⅧ Festiwalu Ars Cameralis zostanie wzbogacone występem Henryka Gembalskiego oraz multimedialnym performancem w wykonaniu Tomasza Strojeckiego i Krzysztofa Zygalskiego, podczas którego dojdzie do połączenia słowa, obrazu i dźwięku. A nad całością będzie czuwał prowadzący — Szymon Kloska. Wstęp na wydarzenie jest bezpłatny.
Więcej o artystach
MICHAEL KRÜGER
Urodzony w 1943 roku w Wittgendorfie (Saksonia-Anhalt). Z wykształcenia jest księgarzem i drukarzem, studiował też filozofię i literaturę. Przez wiele lat zarządzał wydawnictwem Carl Hanser Verlag, w którym ukazało się wiele przekładów polskiej poezji i literatury — m.in. Gombrowicza, Miłosza czy Zagajewskiego. Wydaje też dwumiesięcznik literacki „Akzente”, a w ostatnich latach przewodził Bawarskiej Akademii Sztuk Pięknych. Mieszka w Monachium. Jako poeta zadebiutował w latach 70., pisze także opowiadania oraz powieści. Za swoją twórczość został uhonorowany wieloma prestiżowymi nagrodami jak Prix Médicis czy Mörike Prize. Jego utwory tłumaczone były na wiele języków, również polski: w serii poetyckiej „Zeszytów Literackich” ukazał się jego wybór poezji „Pejzaż z drzewem”, a WAB wydał powieść zatytułowaną Wiolonczelistka.
TOMASZ RÓŻYCKI
Urodzony w 1970 roku poeta, tłumacz i romanista. Absolwent Uniwersytetu Jagiellońskiego. W swoim dorobku posiada siedem tomów wierszy (ostatni — „Litery” — ukazał się w 2016 roku). Najbardziej znany jest z poematu „Dwanaście stacji”, odwołującego się do twórczości Tadeusza Różewicza, za który otrzymał Nagrodę Fundacji im. Kościelskich. Ponadto poeta za swoją twórczość otrzymał nagrodę „Zeszytów Literackich” im. Josifa Brodskiego i Nagrodę „Kamień”, był też dwukrotnie nominowany do Nike oraz Nagrody Literackiej Gdynia. Jego utwory tłumaczone były na francuski, niemiecki, włoskich, słowacki, serbski, hiszpański, chiński i angielski. Jako tłumacz Różycki znany jest z przekładu „Rzut kośćmi nigdy nie zniesie przypadku” Stéphane’a Mallarmégo oraz „Wątpewności” Jacquesa Burko. Mieszka w Opolu.
SZYMON KLOSKA
Lubi mówić i pisać o książkach, dlatego nierzadko można go usłyszeć w radiu bądź czytać na łamach prasy. Od ponad dziesięciu lat współprowadzi audycję „Piątka z literatury” na falach RMF Classic. Publikował też m.in. w „Tygodniku Powszechnym” czy „Bluszczu”. Przez wiele lat był związany z Instytutem Książki, a od stycznia 2017 pracuje na rzecz programu Kraków Miasto Literatury UNESCO. Wraz z Agnieszką Karp-Szymańską i Łukaszem Dębskim wymyślił Festiwal Literatury dla Dzieci.
HENRYK GEMBALSKI
Urodzony w 1957 roku skrzypek improwizujący i aranżer. Ukończył Akademię Muzyczną im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, z którą jest związany do dziś — prowadzi klasę skrzypiec w Instytucie Jazzu. Od 1978 roku gra jazz, bluesa, rocka i muzykę klasyczną; w swojej długiej karierze współtworzył i należał do ponad 60 zespołów oraz grał na ponad 40 opublikowanych płytach. Laureat konkursów „Jazz nad Odrą” (1978) oraz „Złoty Smyczek” (1986). Koncertował w Europie, Chinach, Rosji, USA, Algierii. Gembalski związany jest również z teatrem: w latach 90. napisał muzykę do 30 przedstawień i wystąpił w kilkuset spektaklach; stworzył też muzykę do filmów dokumentalnych i programów telewizyjnych. Interesuje się badaniami nad formą w muzyce improwizowanej, co zaowocowało publikacją książki zatytułowanej „Improwizowana forma otwarta — między wolnością a koniecznością”.