Homo faber / homo ludens
13 czerwca 2015
Walcownia Cynku w Katowicach-Szopienicach
Wydarzenia w ramach INDUSTRIADY 2015
Motyw pracy towarzyszący ówczesnej edycji INDUSTRIADY — Święta Szlaku Zabytków Techniki stał się inspiracją dla wydarzeń prezentowanych w Walcowni Cynku w Katowicach. Praca w jej różnych odsłonach, ale i wypoczynek, czas, w którym człowiek oddaje się zabawie to tematy podejmowane przez twórców i pomysłodawców przygotowanego programu.
Za pomocą kilku obszarów tematycznych: sztuki, muzyki, industrialu, dziedzictwa i warsztatów opowiedzieliśmy o człowieku i jego doświadczeniach w pracy i zabawie. Homo ludens / homo faber. Program został przygotowany przez Instytucję Kultury Ars Cameralis we współpracy z Walcownią — Muzeum Cynku w Katowicach.
Galeria
Szczegóły programu
Harmonogram
14:00 — 18:00 → „Śląskie miasteczko“ / warsztaty artystyczne dla dzieci
14:00 — 20:00 → Zwiedzanie Walcowni Cynku w Katowicach-Szopienicach
14:00 — 20:00 → „Erwin Sówka, czyli o znakach na niebie i ziemi”. Wystawa prac Erwina Sówki / 16:00 – spotkanie z artystą
14:00 — 20:00 → „Homo faber / homo ludens” / wystawa
14:00 — 20:00 → Działania muzyczne w wykonaniu AGF i Milky Wishlake
14:00 — 20:00 → Szychtownica
14:00 — 20:00 → Zagłębie Ruhry w filmie i fotografii
Śląskie miasteczko — warsztaty
Warsztaty artystyczne dla dzieci odwołujące się do tradycji pracy i zabaw śląskich. Za pomocą różnych technik, artystycznych rozwiązań i środków, najmłodsi uczestnicy mogli współtworzyć i rozwijać miasteczko, w którym będzie można pracować, bawić się i odpoczywać. Wspólnie z animatorami dzieci mogły uczestniczyć w kilku działaniach/ etapach tworzenia miasta: budowaniu i ozdabianiu śląskich familoków, sadzeniu kwiatów i pielęgnowaniu stworzonych przez siebie klombów, przygotowywaniu i ozdabianiu form z masy solnej w kształcie ciasteczek i innych słodyczy, które nawiązywały do tradycyjnych śląskich wypieków, a także zabawach/ doświadczeniach chemicznych z wykorzystaniem produktów spożywczych i wykonywaniu przedmiotów/ gadżetów codziennego użytku z wykorzystaniem wzornictwa śląskiego. Sadzonki i inne przygotowane przedmioty powędrowały wraz z uczestnikami do domów — jako pamiątka i nagroda za włożoną inwencję i trud.
Zwiedzanie Walcowni Cynku
Wystawa stała Walcowni Cynku, prezentująca hutnictwo cynku na Górnym Śląsku, została zaaranżowana w hali, gdzie znajduje się zabytkowy ciąg służący do walcowania blachy cynkowej, uruchomiony w 1904 roku. W przestrzeni hali zaprezentowana została historia oraz technologie hutnictwa cynku. Wystawa pokazywała w zarysie historię najważniejszych koncernów i hut produkujących cynk na Górnym Śląsku. Ponadto odtworzone zostało wnętrze hutniczej pracowni chemicznej prowadzącej badania jakościowe oraz stanowisko wysyłki gotowych wyrobów, gdzie pokazano zwiedzającym możliwości zastosowania cynku.
Erwin Sówka, czyli o znakach na niebie i ziemi — wystawa
Erwin Sówka to całkowicie odrębna indywidualność artystyczna, wielki outsider, oryginalny malarz uznawany za klasyka śląskiej sztuki nie tylko nieprofesjonalnej. Natchniony wizjoner, który poprzez malarstwo poszukiwał transcendentnego wymiaru naszego istnienia. Urodzony w 1936 roku w Giszowcu. W młodości znalazł się w kręgu oddziaływania „śląskich okultystów”, od 1956 r. należał do Grupy Janowskiej, koła malarzy amatorów skupionych od połowy lat 50. przy Kopalni „Wieczorek”. Wystawa jego prac w przestrzeni Walcowni Cynku była szczególna nie tylko ze względu na charakter i niezwykłość jego sztuki. Wyjątkowym akcentem ekspozycji stał się obraz zatytułowany „Uthemann” namalowany przez artystę specjalnie z okazji Industriady.
Homo faber / homo ludens — wystawa
Za pomocą kilku wielkoformatowych wydruków, umieszczonych na specjalnie przygotowanych ekspozytorach w przestrzeni Walcowni Cynku, wystawa prezentowała reprodukcje wybranych prac/ fotografii i obrazów (m.in. Adolfa Menzla, Maxa Steckla, Joanny Helander). Ekspozycja była przewrotną dedykacją dla postindustrialnych miejsc, uwzgledniającą w swej formie aspekt zarówno pracy, jak i wypoczynku. Wystawa była artystycznym wyrazem hasła „Praca“, czyli motta ówczesnej Industriady.
AGF i Milky Wishlake — działania muzyczne
Po raz kolejny architektura starej Walcowni Cynku w Katowicach-Szopienicach, w której czas jakby świadomie zatrzymał wyraźne ślady dawnej atmosfery i pracy, stał się przestrzenią muzycznych wariacji nawiązujących do odgłosów, jakie niosła ze sobą praca ludzi i maszyn. Niemiecka artystka AGF i polski muzyk Milky Wishlake, usytuowani wśród starych walcarek i pieców, stworzyli cykl mini-koncertów i muzycznych eksperymentów dedykowanych industrialnym obiektom.
AGF, czyli Antye Greie-Ripatti jest innowatorką współczesnej muzyki elektronicznej, wokalistką, producentką, artystką wizualną, poetką, kuratorką wystaw. Karierę zaczynała w duecie Laub, grającym elektro-pop. W międzyczasie zaczęła także rozwijać swoje zainteresowania możliwościami nowych technologii — by wspomnieć jej album „Head Slash Bauch“, na którym przetworzyła fragmenty skryptu html i instrukcji do software na muzykę elektroniczną. Więcej o artystce można przeczytać TUTAJ (po kliknięciu otworzy się nowa karta przeglądarki).
Milky Wishlake, czyli Kamil Zawiślak, to pianista, kompozytor, wokalista, producent. Głównymi inspiracjami są dla niego cisza, spokój i przestrzeń. W jego muzyce można doszukać się inspiracji elektroniką i ambientem, ale też bardzo wyraźnych nawiązań do popu, funku czy r’n’b. Więcej o artyście można przeczytać TUTAJ (po kliknięciu otworzy się nowa karta przeglądarki).
Szychtownica — platforma internetowa
Wszyscy chętni mogli podzielić się historią swoich bliskich —przygotować informację na temat znanych osób, które pracowały w wybranych obiektach Górnego Śląska i uzupełnić platformę Szychtownica. Każdy uczestnik, który chciał podzielić się historią bliskich osób pracujących w jednym z obiektów przemysłowych Górnego Śląska, dzięki specjalnie przygotowanym stanowiskom w hali Walcowni, przy pomocy instruktora, mógł uzupełnić internetową platformę Szychtownica o przygotowane wcześniej informacje.
Zagłębie Ruhry w filmie i fotografii
Zagadnienia związane z rozwojem przemysłu są uniwersalne, a ich doświadczenie tożsame dla wielu europejskich krajów i regionów. Ze względu na podobieństwa tradycji Górnego Śląska i Zagłębia Ruhry, ale też inspirujących dla nas, wypracowanych przez niemiecki region, przykładów wykorzystania postindustrialnego dziedzictwa, postanowiliśmy stworzyć projekt, który nakreślił wspólną mapę wspomnień przemysłowego świata. W kilku miejscach hali Walcowni Cynku prezentowane były filmy i fotografie dokumentujące historie wybranych obiektów przemysłowych Zagłębia Ruhry, m.in. film „ARAL Archiv, Benzol, Krauftsto- aus Kohle“. Materiały pochodziły ze zbiorów archiwalnych Stiftung Zollverein w Essen.