Keaton Henson. Wystawa
13.11. — 31.12.2015
Muzeum Śląskie / Katowice
Kurator: Keaton Henson
Opracowanie: Ewa Surowiec, Jakub Swat, Marek Zieliński
Wystawa w ramach ⅩⅩⅣ Festiwalu Ars Cameralis
Twórczość artysty, na którą składają się przede wszystkim rysunek i rzeźba, to intrygująca, unikalna mieszanka pogłębionej refleksji, melancholii i specyficznego humoru. Henson to artysta wręcz chorobliwie fascynujący się odmiennością, nieposkromioną dziką naturą człowieka, emocjonalnymi ranami — dlatego też w jego pracach odczuwa się nastrój niepokoju. Artysta bowiem sytuuje się na pozycji obserwatora (by nie powiedzieć podglądacza). Jego sztuka powstaje w reakcji na to, co widzi na co dzień: świat pozorów wypełniony bylejakością, skomplikowany, zawiły, intrygujący. Keaton Henson próbuje go zbadać, pokazując odbiorcy ciemną stronę naszego życia.
Prace Hensona są swoistą trawestacją urokliwych, acz jednocześnie niepokojących opowieści z innego świata: świata dziecięcej wyobraźni, która została przydeptana przez świat dorosłego. Jego dzieła, a zarazem on sam (jak może się zdawać) mówią o tym samym: bohaterowie jego prac to zrezygnowani, torturowani i zdezorientowani ludzie przepełnieni paraliżującym lękiem — tym samym, z którym Keaton Henson zmaga się na co dzień.
Wernisaż
Pierwsza ważna i dostrzeżona przez krytykę wystawa Keatona Hensona odbyła się w styczniu 2013 roku w Pertwee Anderson & Gold Gallery w londyńskim Soho. Po całkiem dużym sukcesie wystawy galeria zaczęła reprezentować artystę na arenie międzynarodowej. Biorąc pod uwagę niektóre z doniesień prasowych, niektórzy mogli się zastanawiać na ile obraz „strapionego, zranionego pustelnika” nie jest w jakimś stopniu wymyślony na potrzeby PR (z pewnością wizerunek ten składa się na jego popularność, czy wręcz kult, którym cieszy się wśród fanów muzyki). Jednak wystawa „Hithermost” otwarta w 2013 roku w Soho rozwiała wszystkie wątpliwości. Nie była to bowiem (jak się spodziewano) wystawa pozera, ale interesująca prezentacja poważnego, dojrzałego i fascynującego artysty. Sam Parker na łamach Huffington Post pisał: „podczas gdy fani jego muzyki modlą się, aby częściej występował na żywo, wyjeżdżał na trasy koncertowe i przezwyciężył swoją niechęć do promocji, każdy, kto miał okazję zobaczyć wystawę »Hithermost« ma nadzieję, że nigdy nie porzuci sztuk plastycznych, jak wielką i rozpoznawalną gwiazdą muzyki by nie był”.
Wystawa zaprosiła widzów do bezprecedensowego wglądu w życie artysty-pustelnika, który dopiero co postawił się w sytuacji twarzą w twarz ze swoją publicznością. Prace składające się na ten cykl dokumentowały niemal pełne spektrum środków: poezję, malarstwo, rzeźbę, ceramikę aż po rysunek. O wystawie pisały nie tylko media cieszące się międzynarodowym uznaniem jak The Huffington Post czy The Independent Arts, ale też The Guardian czy Vogue.
Na wystawie w Katowicach publiczność mogła zobaczyć niektóre ze wspomnianych prac, jak i całkowicie nową i niezwykle przewrotną serię „Mother Tongue” traktującą o śmierci, smutku, hipokryzji, moralności, pragmatyczności czy samotności. Wszystkie wybrane przez kuratora wystawy — czyli samego Keatona Hensona.
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (po kliknięciu otworzy się nowa karta przeglądarki)