Menu

Prezentacja kinematografii Województwa

10 — 18.09.2021
Miszkolc / Węgry

↑ Kadr pochodzi z filmu „Wyraj” © Agnieszka Nowosielska

17. CineFest Miskolc International Film Festival

We wrześniu 2021 roku w Miszkolcu, stolicy komitatu Borsod-Abauj-Zemplen — regionu partnerskiego Województwa Śląskiego, został zaprezentowany dorobek kinematografii Górnego Śląska. W ramach popularyzacji twórczości filmowej naszego regionu, dotychczas niedostatecznie znanej wśród węgierskiej publiczności, pokazano dzieła twórców związanych z Górnym ŚląskiemPodczas „Silesian Film Day” zostały zaprezentowane trzy bloki tematyczne: filmy animowane wyprodukowane przez Studio Filmów Rysunkowych w Bielsku-Białej, etiudy studentów Szkoły Filmowej im. Krzysztofa Kieślowskiego w Katowicach oraz dwa filmy pełnometrażowe Lecha Majewskiego.

W roku 1947 polscy rysownicy Władysław Nehrebecki, Zdzisław Lachur, Maciej Lachur, Leszek Lorek, Alfred Ledwig, Mieczysław Poznański, Aleksander Rohoziński, Wiktor Sakowicz, Rufin Struzik i Wacław Wajser założyli w Katowicach Eksperymentalne Studio Filmów Rysunkowych. Rok później zespół przeniósł się na południe regionu, by ostatecznie osiąść w Bielsku-Białej. W 1963 roku na ekranach polskich kin po raz pierwszy pojawili się Bolek i Lolek, a cztery lata później dołączył do nich Reksio. filmy z ich udziałem były realizowane przez studio przez następne dwie dekady.

Najmłodsi widzowie Festiwalu w Miszkolcu mogli zobaczyć wybrane przygody niesfornych braci: „Kruk” (reż. Stanisław Dülz, 1973), „Wakacyjne szlaki” (reż. Ryszard Lepióra, 1977) oraz „Wiosenne porządki” (reż. Edward Wątor, 1977), zaś urok Reksia i jego podwórkowych przyjaciół zostały zaprezentowane w następujących animacjach: „Reksio remontuje” (reż. Lechosław Marszałek, 1980), „Reksio pogromca” (reż. Marian Cholerek, 1974) oraz „Reksio detektyw” (reż. Marian Cholerek, 1974).

Szkoła Filmowa im. Krzysztofa Kieślowskiego powstała w 1978 roku, a w 2001 jej patronem został znakomity polski reżyser. Od przeszło 40 lat szkoła kształci studentów na kierunkach: organizacja produkcji filmowej i telewizyjnej, reżyseria oraz realizacja obrazu filmowego, telewizyjnego i fotografia. Szkoła nie tylko pełni istotną rolę kulturotwórczą w regionie, ale także przyczynia się do upowszechniania sztuki filmowej.

W programie 17. CineFest Miskolc International Film Festival znalazły się etiudy studentów Szkoły, które zostały wybrane w porozumieniu z Panią Dziekan dr hab. Krystyną Doktorowicz, prof. UŚ. Węgierska publiczność mogła zobaczyć następujące filmy krótkometrażowe: „Mój kraj taki piękny” (reż. Grzegorz Paprzycki, 2019), „Wyraj” (reż. Agnieszka Nowosielska, 2020), „Test” (reż. Bartosz Toboła, 2020), „Mały koniec świata” (reż. Karol Ulman, 2020), „Seal Story” (reż. Bartłomiej Błaszczyński, 2020). 

Kulminacją prezentacji twórczości filmowej naszego regionu była mini retrospektywa dzieł Lecha Majewskiego — znakomitego śląskiego reżysera, którego filmy są pokazywane i wyróżniane na międzynarodowych festiwalach. W ramach „Silesian Film Day” odbyły się pokazy filmów: „Wojaczek” (1999), czyli opowieści o ostatnich latach życia śląskiego poety romantycznego Rafała Wojaczka oraz „Angelus” (2001), czyli opowieści zainspirowanej prawdziwymi wydarzeniami rozgrywającymi się w latach 50. XX wieku w gminie Janów, której mieszkańcy byli zafascynowani parapsychologią i teozofią. Między seansami odbyło się spotkanie z reżyserem.

Prezentacja twórczości filmowej naszego regionu została zrealizowana przez Instytucję Kultury Ars Cameralis we współpracy z Urzędem Marszałkowskim Województwa Śląskiego, katowicką Szkołą Filmową im. Krzysztofa Kieślowskiego oraz bielskim Studiem Filmów Rysunkowych.

Więcej o prezentowanych filmach

„Angelus”, reż. Lech Majewski, 2001

Opowieść zainspirowana prawdziwymi wydarzeniami. Akcja filmu rozgrywa się w latach 50. XX wieku w gminie Janów, której mieszkańcy pielęgnują dawne tradycje i archaiczne śląskie wierzenia. Magia, alchemia, parapsychologia i teozofia leżą w kręgu zainteresowania bohaterów filmu, których głównym celem jest poszukiwanie Zasady i Sensu. Gdy umiera ich Mistrz, a straszliwe przepowiednie się spełniają, mieszkańcy gminy stają przed trudnym wyborem.

„Mały koniec świata”, reż. Karol Ulman, 2020

Cierpiący na bezsenność dziennikarz otrzymuje nowe zlecenie — ma przeprowadzić wywiad ze znaną artystką. Początkowo profesjonalny układ ulega zmianie, gdy między Igą a Feliksem nawiązuje się nić porozumienia. Każde z nich spróbuje poradzić sobie ze swoją stratą i przetrwać osobisty koniec świata.

„Mój kraj taki piękny”, reż. Grzegorz Paprzycki, 2019

Dokumentalny portret Polski. Kraju, w którym zderzają się dwie siły reprezentujące odmienne światopoglądy. Homogeniczna Polska budowana przez skrajną prawicę ściera się z lewicową wizją kraju. A między tymi dwoma ideologiami — obywatele, którzy walczą w imię wyznawanych zasad i wartości.

„Seal Story”, reż. Bartłomiej Błaszczyński, 2020

Jakub wyjechał w celach zarobkowych na Islandię, gdzie zastał go wybuch pandemii COVID-19. Z dnia na dzień mężczyzna stracił pracę w Muzeum Duchów, Elfów i Zorzy Polarnej i nie mógł wrócić do Polski. W zamian za drobne prace porządkowe, zamieszkał w pustym muzealnym hotelu. Cały lockdown spędził zupełnie sam. Niczym jedyna osoba na planecie.

„Test”, reż. Bartosz Toboła, 2020,

Mówi się, że całe życie przelatuje człowiekowi przed oczami, gdy znajdzie się w sytuacji granicznej. Mózg błyskawicznie skanuje wówczas obrazy, wspomnienia i powidoki. Weronika, zawieszona między widmami przeszłości a rzeczywistością, fikcją a prawdą, stara oprzeć się interwencji w swój umysł.

„Wyraj”, reż. Agnieszka Nowosielska, 2020

Weronka walczy o zdrowie swojego ojca. W tym samym czasie zaczynają się dziać dziwne rzeczy, a otaczający ją świat przeczy zasadom logiki. Czy to możliwe, że jej syn może mieć wpływ na stan zdrowia dziadka?

„Wojaczek”, reż. Lech Majewski, 1999

Opowieść o ostatnich latach życia śląskiego poety romantycznego — legendy, buntownika, straceńca. Film skupia się na scenach, gestach, obrazach i wizerunkach, dzięki którym została doskonale zbudowana codzienność życia w PRL-owskiej rzeczywistości. Film nie tylko znakomicie oddaje nastrój wierszy Wojaczka, ale także w przejmujący sposób ukazuje osamotnienie, udrękę i rozdarcie wrażliwego artysty. W główną postać wcielił się Krzysztof Siwczyk, młody poeta ze Śląska.

Polecamy

  • 12.11 — 12.12.2021

    Wszechświaty równoległe

  • 14.11. — 19.12.2019

    Roman Cieślewicz i chantalpetit. En tête à tête / Twarzą w twarz

  • 25.11.2009 — 05.01.2010

    David Lynch. Wystawa litografii i fotografii

  • 04.11.2016 — 15.01.2017

    Rysa na powiece

  • 27.10. — 27.12.2016

    Planeta Topor. Abram. Roland. Nicolas

  • 15.11.2012 — 15.01.2013

    Pablo Picasso: Świat jest teatrem

  • 21.11.2012 — 20.01.2013

    Kishin Shinoyama: Atokata / Ślady

  • 26.11.2010 — 30.01.2011

    Jake & Dinos Chapman: W królestwie bezrozumności

  • 1 — 31.10.2010

    Simon Yotsuya i przyjaciele, czyli Bellmer w Japonii

Ta strona wykorzystuje pliki cookies w celu zapewnienia wygody przy korzystaniu z pełnej funkcjonalności. Warunki przechowywania i dostępu do plików cookies można zmienić w ustawieniach przeglądarki.