Więcej światła!
18 — 26.11.2016
Fabryka Porcelany / Akademia Sztuk Pięknych / Teatr Rozrywki
Projekt w ramach ⅩⅩⅤ Festiwalu Ars Cameralis
W każdej epoce światło miało inne znaczenie i symbolikę, a jako środek kreacji stosowane było z innym natężeniem i posługiwano się nim w innym celu. O tym, iż światło wciąż inspiruje i intryguje artystów na całym świecie świadczą liczne projekty i wydarzenia wykorzystujące zdobycze najnowszej techniki oświetleniowej i włączające się w nurt sztuki luministycznej.
Projekt Więcej światła!, którego hasłem stały się słynne słowa umierającego poety Johanna Wolfganga von Goethe, był próbą prezentacji fenomenu światła w działaniach artystycznych i sztuce współczesnej w oparciu o prace oraz działania artystów polskich (śląskich) i niemieckich. Chcieliśmy stworzyć możliwość dogłębnej analizy tego zagadnienia, dlatego obok instalacji, warsztatów, audiowizualnego show, centralnym wydarzeniem projektu była konferencja „Meaning of Light”.
Galeria
Szczegółowe opisy działań w ramach projektu
Dominika Błaszczyk — „Peleng"
Pochodząca ze Śląska artystka przy okazji Festiwalu Ars Cameralis po latach powróciła w swoje rodzinne strony, by w Fabryce Porcelany ożywić rodzinną legendę: pracował tu niegdyś jej prapradziadek, Bruno Abakanowicz-Kaczyński. Postindustrialna przestrzeń stała się tym samym przestrzenią intymną, konotującą dom i rodzinę. Peleng to określenie z zakresu nawigacji, wskazuje na kierunek ruchu jednostki, stopień odchylenia od północy. To metafora posłużyła artystce do opowiedzenia o tym, jak multilokalizacja i migracje zarobkowe wpływają na ideę domu. Tak jak człowiek konsekwentnie dążył do oddzielenia domu i pracy, tak współcześnie te granice celowo i świadomie zanikają. Dom na nowo stał się miejscem pracy.
Dominika Błaszczyk jest jedną z najbardziej utalentowanych polskich scenografek młodego pokolenia, która swoje sukcesy święci nie tylko w kraju, ale i zagranicą. Ukończyła krakowską ASP oraz Wydział Teatralny Akademii Sztuk Scenicznych w Pradze, współpracowała m.in. z Narodowym Starym Teatrem w Krakowie czy Teatrem Nowym w Poznaniu. Tworzy różnorodne przestrzenie — od architektury marek po muzea.
Set DJ MÄI
Po otwarciu instalacji „Peleng” Dominki Błaszczyk — konstrukcji domów zainspirowanych dziecięcymi rysunkami, których podstawowym budulcem było światło ultrafioletowe — DJ Mäi (Mai Brunner) zaprezentowała w Fabryce Porcelany swój live act. Dzięki jej muzyce obcowanie z instalacją nabrało charakteru doświadczenia teatralnego, w ramach którego każdy widz mógł skonstruować sobie własną, intymną narrację.
Pochodząca z Osaki producentka w wieku czternastu lat zainteresowała się muzyką techno za sprawą swojego starszego brata. Jej inspiracje sięgają klasyki z Detroit czy Chicago. Na początku ⅩⅩⅠ wieku zdobyła popularność na japońskiej scenie undergroundowej. Obecnie rezyduje w Berlinie.
Jan Dybała Jr — „4×4"
Osobnym projektem audiowizualnym sprzężonym z setem DJ Mäi, który został zaprezentowany w Fabryce Porcelany, była instalacja 4×4 Jana Dybały Jr. czyli przestrzenny, świetlny zegar przestrojony na tryb szesnastogodzinny, odnoszący się do funkcjonalnych elementów w aranżacji tanecznej muzyki elektronicznej.
Jan Dybała Jr — katowicki DJ, VJ i projektant, twórca multimedialny, absolwent ASP w Katowicach. Jest kuratorem Biura Dźwięku Katowice, prowadzi studio kreatywne Atelier S10. W swoich działaniach z wykorzystaniem autorskich metod generuje obraz i dźwięk, sięgając zarówno po technologie cyfrowe, jak i analogowe
Konferencja „Meaning of Light”
Projekt „Więcej światła” był próbą prezentacji fenomenu światła w działaniach artystycznych i sztuce współczesnej w oparciu o prace i działania artystów śląskich i niemieckich. Jednym z naszych założeń było stworzenie możliwości analizy tego zagadnienia, dlatego centralnym wydarzeniem projektu była konferencja na Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach, w której udział wzięli: Dominika Błaszczyk [PL / DE], Robert Henke [DE], Jan Dybała Jr oraz Sławomir Brzoska. Cztery wystąpienia oraz dyskusja dotyczące znaczenia światła w praktyce twórczej na różnych polach sztuki, były moderowane przez dr hab. prof. UŚ Piotra Zawojskiego.
Szczegółowy program wystąpień:
13.00—14.00 → Sławomir Brzoska „Instalacje architektoniczne i hermetyczne” / Jan Dybała Jr „Fotosynteza”
15.00—16.00 → Robert Henke „Meaning of light” / Dominika Błaszczyk „Światło w scenografii”
16.15 → dyskusja, prowadzenie: Piotr Zawojski
Robert Henke — „Lumière II"
Lumière II — niesamowity pokaz audiowizualny łączący muzykę i dźwięk ze zjawiskową oprawą wizualną, opartą przede wszystkim na wysmakowanym laserowym show zachwycił publiczność chorzowskiego Teatru Rozrywki. Potężne lasery pulsujące światłem, które kreowały kształty i symbole geometryczne, podczas gdy samodzielny silnik audio generował rytmiczne, rozbudowane struktury złożone z dźwięków widmowych i basów stworzyły niezapomniane widowisko.
Zarówno za sferę audio, jak i sferę wizualną Lumière II odpowiadała niekwestionowana legenda muzyki: Robert Henke, artysta działający na styku dźwięku, performance’u, teatru i audiowizualnej instalacji artystycznej. Artysta, który w duecie Monolake pchnął muzykę elektroniczną w wielu nowych kierunkach. Artysta, który współtworzył oprogramowanie Ableton Live, z którego obecnie korzystają niemal wszyscy muzycy sceny elektronicznej i eksperymentalnej.