Wielkie Dźwięki, Wielkie Obrazy
8.05.2011
Centrum Kultury Katowice
Koncert w ramach Dni Województwa Śląskiego 2011
Pytanie „Czym jest Śląsk?” przez setki lat doczekało się dziesiątków różnych, czasem wzajemnie sprzecznych odpowiedzi. Region ten bywał mityczną krainą, zamieszkaną przez baśniowe stworzenia, jak i centrum industrialnej rewolucji, wspomagającej świat na drodze ku nowoczesności. Jego mieszkańcy — wielokulturowa, wielonarodowa i wielojęzyczna mieszanka ludzi — wypełnili tę przestrzeń setkami marzeń i nadziei, czując, że właśnie tutaj, w samym sercu Europy znaleźli dla siebie najlepsze miejsce do życia. Spoglądając na nocne zdjęcia satelitarne Śląska widzimy pulsującą galaktykę miast, tajemniczą partyturę cieni i świateł, promieniujących aż do najdalszych zakątków kontynentu.
8 maja w Centrum Kultury Katowice im. Krystyny Bochenek Orkiestra Kameralna Miasta Tychy AUKSO zagrała wyjątkową muzykę filmową. W programie znalazły się muzyka Abla Korzeniowskiego do „Metropolis” Fritza Langa oraz Wojciecha Kilara do „Draculi” Francisa Forda Coppoli. Drugą częścią wieczoru był z kolei solowy koncert Leszka Możdżera, który zagrał kompozycję do filmu „Nosferatu — symfonia grozy” w reżyserii Friedricha Wilhelma Murnaua. Koncert Możdżera rozpocznął zarazem tegoroczny ⅩⅣ Festiwal Filmów Kultowych.
Kino to sztuka ruchomych obrazów, jednak nie sposób wyobrazić sobie filmu bez muzyki. Przez lata muzyka była tylko tłem i dodatkiem dla dzieł reżysera. Zdarza się jednak, że muzyka — z założenia filmowa — zaczyna żyć własnym życiem, doskonale broniąc się jako samoistne dzieło. Nie inaczej jest z utworami, które prezentowane były podczas obu koncertów.
Dzieło Abla Korzeniowskiego, skomponowane w 2004 roku jako ilustracja do projekcji „Metropolis” Langa to doskonały przykład trendu, jakim jest tworzenie nowych ścieżek dźwiękowych do klasycznych filmów niemych. Z kolei muzyka Wojciecha Kilara powstała na prośbę Francisa Forda Coppoli, reżysera kultowego dziś filmu „Dracula”. Kompozytor otrzymał za nią Nagrodę Amerykańskiego Stowarzyszenia Kompozytorów, Autorów i Producentów ASCAP Award w 1992 roku oraz nagrodę Best Score Composer for a 1992 Horror Film.
Innym przeżyciem był koncert Leszka Możdżera, który grał w trakcie projekcji legendarnego filmu „Murnaua Nosferatu — symfonia grozy”. Możdżer nie wcielił się w zwykłego tapera, który przygrywa dziełu filmowemu. Jego talent i wyobraźnia spowodowały, że był to pełen improwizacji koncert jazzowy, dla którego film był jedynie punktem wyjścia, inspiracją.