Wojciech Kucharczyk: Oldschool Demons
27.11.2020 — 14.02.2021
Galeria ASP w Katowicach Rondo Sztuki
Kuratorka: Małgorzata Miśniakiewicz
Współpraca kuratorska: Łukasz Dziedzic, Joanna Rzepka-Dziedzic
Wystawa w ramach ⅩⅩⅨ Festiwalu Ars Cameralis
„Oldschool Demons” z transformacyjnym sznytem i tekturowym wdziękiem budują polski krajobraz bitwy swojskości z turystyczno-geopolitycznymi ambicjami. W pracach Kucharczyka z połowy lat 90. transformacja ustrojowa, rozkręcający się kapitalizm, otwarcie granic i rozwój technologii splatają się w eklektyczne obrazy paździerzowej globalizacji.
„Fulguryty” — jak formy wytopione pod ziemią uderzeniem pioruna — rejestrują psychogeograficzny pejzaż transformacji każdym błyskiem pierwszego na Śląsku kolorowego ksera. Obietnice otwartości, końca historii i przekraczania dotychczasowych światowych podziałów oraz wartkie przepływy towarów i ludzi w codziennej praktyce były jednak bliższe wodzeniu palcem po mapie i wyjazdom na roboty do Niemiec. Te snute przed ćwierćwieczem marzenia o podróżach i przemierzaniu nowo dostępnego świata powracają z szyderczym rechotem w roku, w którym zamknięto granice i lotniska.
W najnowszym, powstałym w pandemicznej izolacji cyklu „Oldschool Demons” klaustrofobiczne światy ujawniają pogmatwane bolączki otaczającej nas rzeczywistości, a nawiedzające je demony radośnie nucą czasami, że tu i tak nie zmienia się nic. Te złożone obiekty — będące czymś na styku scenografii i scenariusza — opowiadają historie o współczesnym świecie i dzisiejszej Polsce tworząc nowe przestrzenie, w których jednocześnie odbija się to, co aktualne, niezmienne, niebyłe i pozornie minione. Pobrzmiewając porzekadłem, że tylko prowizorka jest wieczna, a paździerzowa sklejka nieprzezwyciężonym z materiałów, „Oldschool Demons” oferują spacer po zatrważająco swojskim krajobrazie, obserwowanym jednak z bezpiecznego dystansu. Ta demoniczna psychogeografia — wsparta na prowincjonalnym napięciu między marginesami i wyrażona w starciu analogu i cyfrowości — dryfuje pomiędzy tym, co swojskie, a tym, co globalne.
/ Małgorzata Miśniakiewicz, kuratorka wystawy
Wernisaż
WOJCIECH KUCHARCZYK — bios
Artysta audiowizualny, muzyk, działacz. Zaangażowany w mnóstwo projektów, ma na koncie ponad sto płyt, wiele wystaw i koncertów, książki i albumy, a także spektakle muzyczne i taneczne. W 1994 roku obronił dyplom z malarstwa, instalacji i litografii na katowickiej ASP i wyruszył w wymarzoną podróż. Wcześniej wędrował palcem po mapie, był zafascynowany afrykańską muzyką, współtworzył Mołr Drammaz i wyjechał na roboty do Niemiec. Wrócił. I od tamtej pory zaczął dokładnie zwiedzać świat na różne sposoby.
Od 1995 roku prowadzi wydawnictwo Mik Musik i gra, ukrywając się pod różnymi aliasami, z których najbardziej znanymi są Mołr Drammaz, The Complainer, retro*sex*galaxy, nie licząc przedsięwzięć sekretnych oraz tych kompletnie incognito… Od 2014 zajmuje się również muzyczną działalnością kuratorską, z czego najważniejszą jest autorski program sceny Carbon na festiwalu Tauron Nowa Muzyka w Katowicach. W 2020 roku zajmuje się głównie budową „domków”.