Obrazy zmieniającego się świata. Fotografie Górnego Śląska
Cena: 140 PLN
Album fotograficzny
W związku z obchodami rocznicy wybuchu kolejnych Powstań Śląskich, Instytucja przygotowała wyjątkową publikację. Prezentowane w albumie archiwalne fotografie ukazują życie codzienne, pejzaż społeczny oraz historię Górnego Śląska począwszy od lat przed pierwszą wojną światową, kończąc na latach po ponownym przyłączeniu regionu do Polski.
Album został podzielony na cztery części. Pierwsza ukazuje życie codzienne mieszkańców regionu, skupiając się na tradycjach, obrzędach, wyglądzie domostw czy elementach stroju. Druga część przybliża sytuację polityczną spornego obszaru oraz elementy związane z plebiscytem i szeroko zakrojoną akcją propagandową. W trzeciej części uwaga czytelników zostaje skupiona na licznych wizerunkach powstańców śląskich, a w czwartej — na uroczystościach związanych z wkroczeniem oddziałów Wojska Polskiego po podziale ziem górnośląskich w 1922 roku.
Tekst do albumu napisał dr hab. prof. UŚ Maciej Fic, a za warstwę wizualną odpowiadała katowicka graficzka Marta Gawin. Wykorzystane w albumie materiały archiwalne pochodzą ze zbiorów: Muzeum Górnośląskiego w Bytomiu, Muzeum Historii Katowic, Muzeum Miasta Mysłowice, Muzeum Powstań Śląskich w Świętochłowicach, Muzeum Śląskiego w Katowicach, Muzeum w Chorzowie, Muzeum w Gliwicach, Muzeum w Tarnowskich Górach oraz Narodowego Archiwum Cyfrowego.
Publikacja została wyróżniona przez Polskie Towarzystwo Wydawców Książek w konkursie „Najpiękniejsze Książki Roku 2020” w kategorii: album.
*Dokonując zakupu publikacji akceptujesz warunki regulaminu sklepu internetowego (dostępny TUTAJ → po kliknięciu otworzy się nowa karta przeglądarki)
Szczegóły publikacji
Stopka redakcyjna
Tekst i konsultacje historyczne: dr hab. prof. UŚ Maciej Fic
Recenzja: dr hab. prof. UO Marek Białokur
Opracowanie redakcyjne: Karolina Kula
Korekta: Instytucja Kultury Ars Cameralis
Tłumaczenie: Michelle Atallah
Redakcja stylistyczno-językowa tłumaczenia: Michelle Atallah, Maciej Czuchra
Projekt graficzny i skład: Marta Gawin
Postprodukcja fotografii archiwalnych: Paweł Więcławek, Barbara Kubska, Marta Gawin
Koordynacja: Karolina Kula, Marta Piastowska
Wydawca: Instytucja Kultury Ars Cameralis Silesiae Superioris
Rok i miejsce wydania: Katowice 2020
Wydanie dwujęzyczne: polsko-angielskie
→ Album fotograficzny został wydany w związku z obchodami setnej rocznicy wybuchu Powstań Śląskich, zainicjowanych przez Marszałka Województwa Śląskiego Jakuba Chełstowskiego
Elementy techniczne
Oprawa: szwajcarska / zewnętrzna: twarda, płótno / wewnętrzna: miękka
Liczba stron: 375
Wymiary: 32,5x24cm
ISBN: 978–83–64172–24–3
→ Album został złożony krojami pisma Ginto Normal i Ginto Nord, wydrukowany na papierze Munken Lynx 150 g/m²
Marta Gawin o projekcie
Publikacja ma na celu przybliżenie społecznego aspektu Powstań Śląskich, przedstawienie sylwetek nie tylko Powstańców i postaci historycznych, ale również mieszkańców regionu, ich zwyczajów, domostw, miejsc pracy, szkół i rozrywek. Dlatego sednem pracy projektowej była koncentracja na materiałach archiwalnych oraz ustrukturyzowaniu ich w interesującą, logiczną narrację.
Wybrany zestaw fotograficzny skupiony jest na człowieku. Pełne kadry zderzone zostały ze zbliżeniami ukazującymi fragment fotografowanej sytuacji. Zwrócono uwagę na detal, który nabiera sensu symbolicznego — splecione w poczuciu pokory i obowiązku dłonie, trzymany w objęciach lisek i jamnik, różaniec, twarz zmęczonego trudami rzeczywistości mężczyzny czy twarz dziecka.
Układ typograficzny publikacji jest przejrzysty i klarowny, posługuje się kontrapunktem, poszczególne elementy typograficzne wchodzą ze sobą w relacje. Fotografie umieszczane są na kolejnych stronach w sposób dynamiczny, żywo pracują na siatce modułowej budując napięcie kompozycyjne.
Na wewnętrznej okładce publikacji umieszczono przetworzoną graficznie fotografię, która przedstawia gromadzącą się ludność Górnego Śląska, widzianą z lotu ptaka. Wydrukowana w złocie grupa mężczyzn i kobiet sfotografowana z jednego z balkonów czy dachów okolicznych kamienic wygląda niemal jak tłum bankierów na Wall Street. Daleko jednak tej scenie do nastrojów kapitalistycznej Ameryki lat 20. ubiegłego wieku. Okładka zewnętrzna pokryta została surowym płótnem o grubym splocie, którego faktura i struktura kojarzą się z żołnierskim mundurem i siermiężnymi realiami ówczesnej Polski.