INNY [NIE] OBCY
Autor: Arkadiusz Gola
Cena: 250 PLN
Album fotograficzny
Czarno-biała polifonia obrazów znanych, rozpoznanych i naturalnie bliskich, lecz odsuwanych w głębokie zakamarki podświadomości, gdzie często zostają zaklasyfikowane jako obce, drażniące pułapką niezrozumiałości. Równocześnie uzyskujemy świadomość, iż kształty, formy i treści, które za nami podążają, powoli przekształcają się w naszej pamięci zaledwie w mglistą poświatę, podobną do rozmazanych, nieudanych fotografii, zawsze jednak intrygujących i jątrzących nasze zmysły… Pobrzmiewają charakterystycznym rubato, interwałem sekundy, unikalną ornamentyką, uwodząc nas swoją ekspresją tajemniczości. Gdy wkraczamy w gąszcz tych obrazów, często powtórzonych i zwielokrotnionych, zasłaniając oczy, wówczas ich sens nieśmiało się nam objawia, wydaje się, że jest nierozwiązywalną zagadką, a tak naprawdę wszechświat wypływający z rozsypanych fotografii jest w swojej istocie bardzo prosty, nie ma ukrytych zawiłości.
To obrazy o ludziach i ulicach wypełnionych radością i melancholią, o wolności i chwilach, gdy dzień mierzy się z nocą, o przestrzeniach otwartych i zamkniętych, mieszkaniach i polach, w których czas krąży w zadumie. Obrazy o egzystencji, gdy wydaje się, że wszystko skończone i wyrwy w życiu są zbyt bolesne, a także o momentach, gdy świat dźwięczy miłością i wznosi się nad śmiercią. Mimo odmienności tych ujęć, odnajdujemy w nich silnie uwidocznione oraz podkreślone, wynikające też z natury życia, wrażenie konieczności ruchu i trwania. Nie odkryjemy tutaj jednak ani początku, ani tym bardziej końca opowieści. Wszystko rozgrywa się w scenerii znajomych skaz i zarysów szczelin na ścianach śląskich domów, rozpadających się ogrodzeń i osamotnionych ulic, napisów na murach z deklaracją miłości lub nienawiści, albo wierności dla swoich klubów. Nad wszystkim, zawieszone na szarym niebie, krążą w powietrzu stada wron i gołębi, nadając obrazom wrażenie drżenia i niepokoju. Wzrok przyciągają podwórka, będące świadectwem rannych miast, na których pojawiają się samochody, jak symbole przepychu oraz twarze z iskrzącymi gwiazdami w oczach, spychające troski i ból na dno, prowokacyjnie depczące nudę, która spływa z czarnych dachów i wierzchołków zmurszałych drzew. My natomiast wciąż przechodzimy obok i jesteśmy, jak człowiek biegnący w dymie i mgle.
Fotografie Arka Goli są zapisem spotkań w gronie romskich przyjaciół, próbą przeniknięcia rzeczywistości, która odsłania się przed jego oczyma. On rozumie, iż są otoczeni głęboką pamięcią przesuniętą w mglistą senną ciszę. To trudne wyzwanie odczytać mity ich świata, tak często niszczonego ciosami cywilizacji, uderzanego przez wszechmocną historię, brutalną politykę i brak tolerancji. Gola zaczyna więc obserwować proste i banalne czynności dnia codziennego, chwile przymierzanych, a następnie nakładanych ubrań, przedmioty, często o wymiarze magicznym, wypełniające ich mieszkania. Uwiecznia słowa wpadające w jego oczy, chce zrozumieć ich brzmienie i odkryć tajemnicę języka. Nasłuchuje wypowiadanych szeptem lub krzykliwych fraz, jak również trzasku drzwi i szelestu szuflad w szafie. Doświadcza smaków oraz zapachów unoszących się nad stołem, ogląda obrazy zawieszone na ścianach, uzyskując świadomość, iż to skrzące iskry, prześwity światów, do których wracają, rozkwitających z przepychu pamięci. Dym z papierosa, skłębiający się w cwałujące chmury na wietrznym niebie, wspomnienia przodków, którym dziś oddaje się granitowy hołd, szmer ulicy poruszający widmowe tabory ciągnięte przez niewidzialne konie, wśród kwiatów na zielonych łąkach.
/ Marek Zieliński, kurator wystawy „Arkadiusz Gola: INNY [NIE] OBCY”
* Dokonując zakupu publikacji, akceptujesz warunki regulaminu sklepu internetowego (dostępny TUTAJ → po kliknięciu otworzy się nowa karta przeglądarki)
Szczegóły publikacji
Katarzyna Wolny o projekcie
Narracja fotograficzna albumu wprowadza czytelnika w życie Romów dzięki ukazaniu jego kolejnych etapów. Zdjęcia Arkadiusza Goli dają niepowtarzalną okazję do przyjrzenia się codzienności osób, które zazwyczaj nie dopuszczają do swojego świata ludzi spoza społeczności romskiej. Fotografie nie zostały podzielone na rozdziały, kolejne części książki wydzielają teksty problemowe. Przewodnikami po publikacji są dzieci, które w pierwszej części pojawiają się na zdjęciach pokazujących wnętrza domów i dzielnice, w których mieszkają Romowie. Kolejne fragmenty pokazują życie rodzinne i uroczystości skupiające całą społeczność. Odrębnymi wątkami wplecionymi w narrację publikacji są zdjęcia taborów, współcześnie kultywowanych jedynie w trakcie dorocznych zjazdów oraz zamykający opowieść wątek migracji i deportacji rumuńskich Romów w latach 90. XX wieku, który jest niezwykle ważny dla fotografa. Zdjęcia, z założenia tworzące odrębny, spójny wątek narracyjny, splatają się z tekstami na pojedynczych stronach, na których zostały wydrukowane na złotym tle i ilustrują fragmenty towarzyszących im tekstów. Jest to szczególnie istotne przy artykułach napisanych przez romskie autorki, opowiadających o kulturze romskiej z perspektywy członkiń jej społeczności.
Projekt graficzny albumu ma intencjonalnie odzwierciedlić bogactwo i zróżnicowanie kultury romskiej. Istotnym było znalezienie balansu pomiędzy elementami ozdobnymi a funkcjonalnymi layoutu, a także wyjście poza utarty stereotyp przedstawiania kultury romskiej. Ponieważ wszystkie zdjęcia utrzymane są w czarno-białej kolorystyce, kolorem wiodącym w publikacji stało się złoto, mające w kulturze romskiej znaczenie symboliczne. Ramki pojawiające się na stronach tytułowych tekstów nawiązują do obrazów i oleodruków obecnych w większości romskich domów. Z kolei szeryfowy, kontrastowy krój pisma ma swoją formą nawiązywać do widocznego na zdjęciach blichtru i okazałości wnętrz. Ponadto, bordowa wyklejka tworzy ze złotą stroną tytułową zestaw kolorystyczny kojarzony z bogactwem i przepychem.
Książka wydrukowana jest z czterech kolorów Pantone. W procesie przygotowania do druku najważniejszym elementem było odwzorowanie w zdjęciach głębokiej czerni, podobnej do tej uzyskiwanej w analogowych odbitkach, co udało się osiągnąć dzięki wydrukowaniu fotografii z trzech czerni na papierze powlekanym. Okładka, nadrukowana na płótnie, uszlachetniona została złotym hotstampingiem.
Stopka redakcyjna
Fotografie: Arkadiusz Gola
Konsultacja fotograficzna: Vladimír Birgus
Projekt graficzny i skład: Katarzyna Wolny-Grządziel
Teksty: Marek Zieliński, Sonia Styrkacz, Monika Szewczyk, Michał P. Garapich, Monika Weychert, Vladimír Birgus, Ada Grzelewska (rozmowa z Arkadiuszem Golą)
Tłumaczenie: Maciej Czuchra
Redakcja stylistyczno-językowa tłumaczenia: Michelle Atallah
Opracowanie redakcyjne i korekta: Karolina Kula
Wydawcy: Instytucja Kultury Ars Cameralis Silesiae Superioris / Pałac Schoena Muzeum w Sosnowcu
Rok i miejsce wydania: Sosnowiec 2023
Wydanie dwujęzyczne: polsko-angielskie
→ Album towarzyszy wystawie „Arkadiusz Gola: INNY [NIE] OBCY”, która odbyła się w ramach XXXII Festiwalu Ars Cameralis
→ Wybrane fotografie są częścią projektu zrealizowanego w ramach stypendium Marszałka Województwa Śląskiego w dziedzinie kultury
→ Większość fotografii została wykonana na materiałach i sprzętem FujiFilm
Elementy techniczne
Oprawa: twarda
Liczba stron: 287
Wymiary: 26,5×21,5 cm
ISBN: 978-83-64172-32-8