Planeta Topor. Abram. Roland. Nicolas
Autorzy: Abram Topor, Roland Topor, Nicolas Topor
Cena: 50 PLN
Katalog do wystawy
„Mimo że gest artystyczny Topora jest jednoznacznie rozpoznawalny, to tak naprawdę wciąż wymyka się nazwie. Być może »kluczem do Topora« jest znak Koziorożca, gdyż jako urodzony pod tym znakiem posiada dwa oblicza — konstatuje Roman Cieślewicz*. Ten przewrotny trop prowadzi nas do niepowtarzalnego rodzinnego tryptyku, którego części stanowią Abram, Roland i Nicolas. Każdy z nich posiada i wytwarza własne światło, przekazuje nam inną barwę, odmienne uczucia. Już w pierwszym momencie oko wychwytuje inne trajektorie doświadczenia i inne dramaty, wprowadza nas w różne sposoby postrzegania świata, otwierając nowe perspektywy stawania się człowieka. Należy jednak pamiętać, że za tym »zwykłym« oglądem skrywają się wciąż liczne tajemnice i zagadki”.
/ Marek Zieliński, fragment „Atelier, czyli wprowadzenie do Planety Topor”
*R. Cieślewicz, „Topor”, Wydawnictwo Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1975
**Dokonując zakupu publikacji, akceptujesz warunki regulaminu sklepu internetowego (dostępny TUTAJ → po kliknięciu otworzy się nowa karta przeglądarki)
O artystach
Abram Topor
Urodził się 24 lutego 1903 roku. Na studiach w warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych wybrał rzeźbę. W 1929 roku jego prace zostały zauważone, wygrał bowiem półroczne stypendium w Paryżu. Postanowił nie wracać do Polski i sprowadził z kraju narzeczoną — Zlatę Binsztok. W latach 1934 i 1938 przychodzą na świat kolejno Hélène i Roland. Krótko po wybuchu wojny Abram został zatrzymany i internowany w obozie w Pithiviers, skąd zbiegł po dwóch miesiącach. Po wojnie powrócił do rzemiosła kaletniczego, ale w wolnych chwilach stawał za sztalugą. Po raz pierwszy wystawił swoje prace w 1971 roku w paryskiej Galerii Bénézit. Między 1973 a 1991 rokiem wziął udział w trzydziestu wystawach indywidualnych i zbiorowych. Zmarł 9 października 1992 roku.
Roland Topor
Urodził się 7 stycznia 1938 roku. Podobnie jak jego ojciec, Roland wybrał studia w Akademii Sztuk Pięknych. Po odkryciu humorystycznych rysunków Sinégo postanowił porzucić malarstwo i w pełni oddać się karykaturze. Od 1958 roku stale publikował swoje rysunki w prasie i ilustrował książki wydawane przez Jean-Jacques’a Pauverta i Erica Losfelda. . Uznanie zdobył dzięki współpracy z czasopismami „Hara-Kiri” oraz „Elle”. Wraz z Fernandem Arrabalem i Alejandrem Jodorowskym założył w 1962 roku grupę Panique, co zbliżyło go do świata awangardy. Jego twórczość, zróżnicowana i oryginalna, obejmowała szerokie spektrum: od rysunku humorystycznego począwszy, poprzez ilustrację, rysunek prasowy, grafikę, prozę, dramat, a na scenografii, reżyserii i aktorstwie skończywszy. Zmarł 16 kwietnia 1997 roku.
Nicolas Topor
Urodził się 29 sierpnia 1963 roku w Paryżu. W świat sztuki wprowadził go ojciec, z którym wspólnie w 1972 roku zredagował i zilustrował książkę „Un Monsieur tout esquinté” („Połamany ludzik”). W wieku trzynastu lat opublikował pierwszą książkę pod własnym nazwiskiem: „Récits d’expéditions en Lagunie” („Opowieści z podróży do Lagunii”). Uczęszczał na kursy malarstwa w paryskiej Akademii Sztuk Pięknych, po czym odbył kilka podróży, dzięki którym odkrył różne techniki graficzne i malarskie. Stopniowo na plan pierwszy w jego życiu zaczęło wysuwać się pisanie scenariuszy i piosenek. Nicolas pozostaje aktywnym artystą (a jego twórczość jest różnorodna i oryginalna), zajmując się jednocześnie spuścizną ojca.
Szczegóły publikacji
Stopka redakcyjna
Tytuł: Planeta Topor. Abram. Roland. Nicolas
Autorzy: Abram Topor, Roland Topor, Nicolas Topor
Teksty: Alexandre Devaux, Agnieszka Taborska, Marek Zieliński
Tłumaczenie: Lohann Ratajczyk, Grzegorz Kozłowski, Jacek Giszczak, Agnieszka Taborska
Koncepcja i opracowanie graficzne: Ariel Termine
Koordynator projektu: Marta Piastowska
Wydawca: Instytucja Kultury Ars Cameralis Silesiae Superioris
Rok i miejsce wydania: Katowice 2016
Wydanie dwujęzyczne: polsko-francuskie
Elementy techniczne
Oprawa: miękka
Liczba stron: 142
Wymiary: 28×21 cm
ISBN: 978–83–64172–04–5
→ Książka została wydana dzięki wsparciu Pałacu Schoena — Muzeum w Sosnowcu oraz Atelier Clot, Bramsen & Georges
→ Publikacja towarzyszyła wystawie poświęconej twórczości artystów „Planeta Topor. Abram. Roland. Nicolas” w 2016 roku w ramach ⅩⅩⅤ Festiwalu Ars Cameralis. Więcej o wystawie można przeczytać TUTAJ (po kliknięciu otworzy się nowa karta przeglądarki)