Menu

Simon Yotsuya i przyjaciele, czyli Bellmer w Japonii

Autor: praca zbiorowa

Nakład wyczerpany

Katalog do wystawy

Do sztuki Simona Youtsuyi z powodzeniem można przymierzać różne teorie. Ale Simon to nie tylko lalki, wpływ Bellmera i potem wynikająca z tego oryginalna twórczość — to także konkretna postawa intelektualna wyraźnie osadzona w kulturalnym fermencie lat 60. To wtedy Japończycy zaczęli świadomie zaglądać pod brudną podszewkę tzw. wysokiej kultury, która zastygała w gładkich konwencjach, niewiele wnosiła, nie reagowała na zmieniającą się rzeczywistość, domagała się przewartościowania. / Sławomir Rumiak

Publikacja powstała do wystawy „Simon Yutsuya i przyjaciele, czyli Bellmer w Japonii” prezentowanej w Muzeum Śląskim w Katowicach i Centrum Sztuki Współczesnej Kronika w Bytomiu w dniach 1—31 października 2010 roku. Więcej o wystawie można przeczytać TUTAJ (po kliknięciu otworzy się nowa karta przeglądarki).

O artystach

Simon Yotsuya / Kanemitsu Kobayashi

Twórca nowoczesnej formuły japońskiej lalki, inspirowanej bezpośrednio twórczością Hansa Bellmera. Przez wiele lat związany jako aktor z awangardowym „Jokyo Gekijo”/ „Situation Theatre”, co w symboliczny sposób znajduje podsumowanie w cyklu zdjęć Eikoh Hosoe pt. „The Prelude of Simon Yotsuya”. W 1965 roku, od artykułu Tatsuhika Shibusawy, rozpoczyna się fascynacja artysty lalką. W 1978 roku Yotsuya założył Ecole de Simon, szkołę, gdzie młodzi artyści kontynuują lalkarską tradycję zapoczątkowaną przez twórcę, którego prace równolegle są wystawiane na całym świecie. W roku 2010 z inicjatywy Instytucji Kultury Ars Cameralis Silesiae Superioris powstała wystawa „Simon Yotsuya i przyjaciele, czyli Bellmer w Japonii” zaprezentowana w Muzeum Śląskim w Katowicach i Centrum Sztuki Współczesnej Kronika w Bytomiu. Wystawa na Śląsku miała dla Yotsuyi znaczenie szczególne i wyjątkowe, gdyż traktował ją jako swego rodzaju pielgrzymkę do miasta Mistrza — „Sensei”.

Eikoh Hosoe

Artysta fotografik, uznany  i ceniony na całym świecie, w opinii krytyków artysta o trwałym miejscu w historii fotografii japońskiej. W latach 60. ubiegłego wieku stworzył cykle „Barakei” i „Kamaitachi”, czym zaznaczył swoją pozycję. W 1971 roku Hosoe podejmuje współpracę z Yotsuyą, czego efektem był cykl fotograficzny „The Prelude of Yotsuya Simon”.

Tatsuhiko Shibusawa

Pisarz, myśliciel, krytyk sztuki i tłumacz, aktywny w czasie „Ery Oświeconego Pokoju” w Japonii. Autor wielu nowel i opowiadań inspirowanych klasyką japońską i francuską. Jego pierwszą książką w dorobku tłumacza był „Le Grand Ecart” Jeana Cocteau. Opublikowanie w 1959 roku przekładu utworu „Julietta — powodzenie występku” de Sade’a wywołało (jak w wielu krajach) skandal obyczajowy, którego finałem był proces sądowy i kara grzywny. Zainspirowany twórczością de Sade’a i innych pisarzy francuskich stał się specjalistą od średniowiecznej demonologii.

Kishin Shinoyama

Japoński fotograf, w którego twórczości od ponad 40 lat fundamentalne są zagadnienia przemiany czasu. Pod koniec lat 60. ubiegłego wieku tworzy czarno-białe cykle zdjęć: „The Birth”, „Twin” oraz „Death Valley”, dzięki którym zaliczony zostaje do najważniejszych artystów w kraju Kwitnącej Wiśni. Shinoyama jest autorem licznych zdjęć, które stały się ikonami światowej kultury m.in. uwiecznił pocałunek Johna Lennona z Yoko Ono, a jego książka „Water Fruits” to najlepiej sprzedający się album w Japonii.

Szczegóły publikacji

Stopka redakcyjna

Tytuł: Simon Yotsuya i przyjaciele, czyli Bellmer w Japonii
Opracowanie tekstów: Stanisław Ruksza, Sławomir Rumiak, Marek Zieliński, Takio Sugawara
Redakcja: Marek Zieliński
Redakcja graficzna: Katarzyna Bochenek
Przekład: Grzegorz Kozłowski
Wydawca: Instytucja KulturyArs Cameralis Silesiae Superioris
Rok i miejsce wydania: Katowice 2010
Wydanie dwujęzyczne: polsko-angielskie

Elementy techniczne

Oprawa: miękka
Liczba stron: 42
Wymiary: 17,5cmx12cm
Nakład wyczerpany

→ Publikacja powstała do wystawy „Simon Yotsuya i przyjaciele, czyli Bellmer w Japonii” prezentowanej w Muzeum Śląskim w Katowicach i Centrum Sztuki Współczesnej Kronika w Bytomiu w dniach 1—31 października 2010 roku. Więcej o wystawie można przeczytać TUTAJ (po kliknięciu otworzy się nowa karta przeglądarki)

Polecamy

  • Obrazy zmieniającego się świata. Fotografie Górnego Śląska

    Album fotograficzny prezentujący pejzaż społeczny oraz historię regionu w okresie Powstań Śląskich.

  • Korfanty. Komiks historyczny — wydanie drugie

    Krzysztof Wyrzykowski, Sławomir Zajączkowski

    Drugie, pokolorowane wydanie komiksu poświęconego politycznej działalności Wojciecha Korfantego.

  • Tropy NaDziko — Postantologia

    Wojciech Brzoska, Radosław Kobierski, Arkadiusz Kremza, Paweł Lekszycki, Bartłomiej Majzel, Maciej Melecki, Grzegorz Olszański, Paweł Sarna, Krzysztof Siwczyk / Wybór, opracowanie i komentarz: Dariusz Pawelec

    Zbiór poetycki podsumowujący szalone i istotne pod względem socjologicznym i literackim zjawisko, którym jest Trupa Poetycka NaDziko.

  • Dziennik Jurajski

    Wojciech Prażmowski

    Dwutomowa publikacja, na którą składają się: dziennik ze wspomnieniami i fotografiami autora oraz notes na własne zapiski.

  • Samotny Spacerowicz

    Zhu Hao / Tłumaczenie: Jarek Zawadzki

    Książka poetycka chińskiego poety, w której wierszom towarzyszą fotografie zrobione przez artystę w Katowicach.

  • W królestwie bezrozumności / In the Realm of the Senseless

    Jake i Dinos Chapman

    Katalog do niezwykłej wystawy realizowanej w ramach ⅩⅨ Festiwalu Ars Cameralis.

  • Peter i Pierre. Pierre Alechinsky i Peter Bramsen — czterdzieści lat przyjaźni artystycznej

    Pierre Alechinsky, Peter Bramsen

    Katalog do wystawy ukazującej współpracę litografa z artystą, których przyjaźń rozpoczęła się jeszcze w latach 60. ubiegłego wieku.

Ta strona wykorzystuje pliki cookies w celu zapewnienia wygody przy korzystaniu z pełnej funkcjonalności. Warunki przechowywania i dostępu do plików cookies można zmienić w ustawieniach przeglądarki.